Big data en creatieve marketing: een droomhuwelijk?

20-12-2018 09:28
|
Lezen in 3 minuten
|

Multimedia devices maken deel uit van ons dagelijks leven en verzamelen dus ook elke dag meer en meer gegevens. In 2018 zullen dat er maar liefst 6 miljard zijn, en tegen 2025 spreken we al over 30 aangesloten toestellen (smartphones, tabletten, laptops, PC’s …) per gezin.

Big data en datagedreven marketing staan daarom hoog op de marketingagenda. Maar niet elke marketeer ziet die evolutie even positief in.

Sommigen vragen zich af of de huidige focus op data de creativiteit niet in het gedrang brengt. Maria, Business Manager Sales & Marketing, is er alvast rotsvast van overtuigd dat datagedreven marketing en creatieve marketing elkaar net aanvullen en versterken.

Campagnes optimaliseren dankzij datagedreven marketing

 “Datagedreven marketing, een van de belangrijkste gevolgen van de digitale transformatie in het bedrijfsleven, vormt het perfecte hulpmiddel om marketingcampagnes te optimaliseren en om hun effect nauwkeuring te meten”, vertelt Maria.

“Het gevolg is dat marketeers zich nu niet alleen op hun intuïtie mogen baseren omdat ze over gegevens beschikken die ze objectief kunnen analyseren om nieuwe marketingstrategieën uit te werken.”

“Het is wellicht een stoutmoedige uitspraak, maar een goede datagedreven marketing is een buitenkans voor bedrijven. Met alle data waarover marketingteams beschikken, kunnen ze hun prospects heel gericht identificeren, hun klanten beter begrijpen en er een persoonlijke band mee opbouwen, perfect getargete campagnes op poten zetten, hun marketing- en commerciële activiteiten optimaliseren en de resultaten beter opvolgen.”

Maar is er binnen die context nog wel ruimte voor intuïtie, inspiratie en creativiteit? Moeten alle marketeers zich binnenkort omscholen tot informatici? Zetten we creativiteit buiten spel wanneer we meetbaarheid centraal zetten?

Van massamarketing naar gepersonaliseerde marketing

“Tot enkele jaren geleden waren de meeste grote bedrijven helemaal wild van massamarketing”, blikt Maria terug.

“Het was dan zaak om een sterke boodschap uit te sturen naar de hele wereld en over verschillende campagnes heen. Creativiteit speelde hierbij een cruciale rol: de boodschap moest het doelpubliek aanspreken, zonder geïnteresseerden af te schrikken die niet tot die doelgroep behoorden.”

In het huidige digitale tijdperk waarin data heer en meester zijn, moest die massamarketing plaats ruimen voor gepersonaliseerde marketing. Maria ziet daar vooral voordelen in: “Door hun marketingacties te individualiseren, geven bedrijven hun klanten het gevoel dat ze hen persoonlijk aanspreken, waardoor er een een-op-een relatie ontstaat. Veel beter, toch?”

Creatieve data: sterkhouders binnen marketing

“Het werkt vandaag de dag niet meer om één enkele boodschap op je doelpubliek af te vuren”, weet Maria. “Je moet verschillende acties uitdenken voor de verschillende groepen waaruit je doelpubliek bestaat. En het is net op dat moment dat datagedreven marketing en creativiteit zo’n krachtige combinatie gaan vormen. De ene levert gegevens op om groepen mee te identificeren; de andere creëert boodschappen om die groepen mee te raken.”

Creatieve data distilleert sleutelinzichten uit de gegevens en biedt het gepaste antwoord in de vorm van een marketingcampagne op maat. Data en creativiteit versterken elkaar in dit scenario,” benadrukt Maria, “zowel kwantitatief – de cijfers die data-analyse opleveren – als kwalitatief – de creatieve verwerking ervan.”

Marketing en IT: nauw verweven

Het mag duidelijk zijn: marketing en IT zijn nauw met elkaar verweven, en dat merk je ook bij AUSY zelf, aldus Maria.

“Als onze klanten op zoek zijn naar een digital marketeer of naar een marketingteam om een nieuw product te lanceren, bundelen wij onze krachten: onze IT- en marketing business lines werken samen om een IT- specialist met kennis van marketing of een marketeer met kennis van big data te kunnen voorstellen aan onze klant. Wij zijn ervan overtuigd dat data en creativiteit complementair zijn en integreren die overtuiging ook effectief in onze werkwijze.”