IT

Staat je nieuwe site online? Check zeker deze 5 KPI's

1. Instroom van bezoekers via Google en andere zoekmachines

Zoekmachines zijn een zeer belangrijke bron van nieuwe bezoekers voor elke website. Daarom heb je tijdens de voorbereidingen van de nieuwe site ook rekening gehouden met het “redirect plan”. Zo neem je de goede ranking van de oude website over bij lancering van de nieuwe site.

Na enkele weken is je nieuwe site volledig door Google en consorten geïndexeerd, en zijn de oude pagina’s uit de resultaten van de zoekmachines verwijderd. Dat is een goed moment om even te valideren of de instroom van bezoekers vanuit Google & co nog steeds op peil is, of - helemaal ideaal natuurlijk - verder verbeterd is na de lancering van de nieuwe site.

Is dat niet het geval? Onderneem dan snel actie, want je verliest kostbare tijd en nog veel kostbaardere bezoekers!

2. Time on site & pages per visit

De tijd die bezoekers op een website spenderen, en het aantal pagina’s dat ze tijdens een bezoek bekijken, is een goede indicator voor de interesse die ze in jouw website hebben. Het is normaal dat de eerste dagen na de lancering van een nieuwe website vertrouwde bezoekers hun weg even moeten terugvinden, en het aantal bekeken pagina’s en de tijd per sessie tijdelijk stijgt.

Na enkele dagen of weken zouden die aantallen terug naar een normaal niveau moeten dalen. Vergelijk daarom de cijfers van enkele weken voor de lancering van de nieuwe website met die van enkele weken erna.

Uiteraard is de betekenis van de “Time on site” waarde sterk afhankelijk van de inhoud en de doelstelling van je website. Voor sommige sites kan het perfect normaal zijn dat bezoekers slechts kort op de site aanwezig zijn, snel vinden wat ze zochten, en weer vertrekken. Het is dus heel moeilijk om deze parameter zomaar met andere websites te vergelijken.

3. Website performance en gewicht van de homepage

Iedereen weet dat bezoekers een snelle website weten te smaken. Webshops zoals Amazon kunnen zelfs bij elke tiende van een seconde dat ze hun homepage sneller kunnen laten laden, meetbare meerverkoop in de webshop vaststellen.

Uiteraard werd ook jouw website bij lancering voor snelheid geoptimaliseerd. Maar is dat enkele weken later ook nog steeds het geval?

Niet zelden kunnen collega-redacteurs via het content management systeem zelf teksten en beeldmateriaal aan de website toevoegen. Maar als dat beeldmateriaal voor het opladen niet wordt geoptimaliseerd, dan kan je al snel met een zwaar beeld van enkele tientallen megabyte op de homepage van de nieuwe site worden geconfronteerd. Dat is trouwens ook nefast voor de ervaring op mobiele toestellen. Jouw inspanning om een snelle website te maken? Die is dan duidelijk weg.

Een tool zoals Pingdom Page Speed kan op permanente basis enkele sleutelpagina’s van de website testen, en je waarschuwen wanneer een bepaalde pagina te zwaar is geworden.

4. Conversies

Voor e-commerce sites is het duidelijk dat online verkoop de belangrijkste meetgraad voor het succes van de website is. Maar ook voor informatieve sites zijn er best wel een hoop “micro-conversies” vast te stellen die een indicatie kunnen zijn voor het succes van de website:

  • Registraties op de nieuwsbrief
  • Aanvragen van een catalogus
  • Contactnames
  • Zoekopdrachten naar verkooppunten

Probeer tussen de oude en de nieuwe versie van je website de basis KPI’s consistent te houden. Het is aangeraden om met behulp van een tool zoals Google Tag Assistant steeds op voorhand te controleren of de analytics ook op de nieuwe website correct werken. Je wilt na de lancering van de nieuwe website zo snel mogelijk zicht hebben op de evolutie van de conversies, toch?

5. Kwantitatieve enquête bij de bezoekers

Mensen houden niet van verandering. Dat zal je misschien wel afgeleid hebben uit enkele reacties bij de lancering van je nieuwe website.

Wil je een kwalitatieve enquête lanceren op de website om bij bezoekers te peilen naar hun evaluatie van de nieuwe site? Wacht daar enkele weken mee. Geef bezoekers tijd om de site te ontdekken en eraan te wennen.

Enkele weken na de lancering zal je via een enquête veel genuanceerdere feedback ontvangen. Daarmee kan je meteen een eerste reeks verbeteringen plannen.

Een website bouwen is overigens een beetje zoals een huis verbouwen. Het is een gouden regel om nooit op het maximum van je budget te verbouwen.

Ook als je een website ontwikkelt, hou je best steeds 20% tot 30% van je budget achter de hand. Waarvoor precies? Voor enkele bijkomende aanpassingen op basis van de eerste nieuwe inzichten na de lancering van de nieuwe website.

Lees verder

Peter Benaets
Procesoptimalisatie: een win-win voor iedereen
#IT #Solutions #Process Optimisation
Analyst Developer Gert: “Mijn job is een uit de hand gelopen hobby”
#IT #Career
Kom op tegen Kanker: een uniform Drupal-platform
#IT #Clients