Finance

AUSY-recruiter Maud, Danielle en de banksector: a perfect match

A perfect match -  nee, we gaan het hier niet hebben over een of andere AUSY-datingapp. Wél over de enthousiaste wervingsmethode van Maud en de goesting van Danielle om haar loopbaan verder uit te bouwen in de financiële sector. Dive in!

Maud, voor welke meerwaarde zorg jij naar klanten en kandidaten toe als Sales en Recruitment Consultant?

“Ik treed op als SPOC (Single Point Of Contact) op vlak van werving & selectie voor onze grote klanten binnen de bank- en verzekeringssector. Ik bouw een stevige vertrouwensrelatie met hen uit. Doordat ik steeds op de hoogte blijf van nieuwigheden binnen de verschillende bedrijven, stel ik de beste kandidaten voor.”

“Ook met mijn kandidaten bouw ik een goede band op, zelfs al gaan ze uiteindelijk vast in dienst bij de klant. Ik geef hen maar al te graag tips tijdens hun zoektocht naar de ideale job. Doordat ik de klanten heel goed ken, kan ik de kandidaten ook heel goed voorbereiden op de sollicitatie. Bovendien vind ik het belangrijk om hen steeds concrete en eerlijke feedback te geven.” 

En wat als die feedback negatief is?

“Ook dan wil ik toch voor een aangename ervaring zorgen. Het is niet omdat het op dat moment voor een bepaalde functie niks wordt, dat de kandidaat in de toekomst niet in aanmerking komt voor iets anders. Ik wil iedereen altijd een goed gevoel geven.” 

“Onlangs kreeg ik bijvoorbeeld een sollicitatie binnen van een kandidaat die eigenlijk helemaal niet in aanmerking kwam voor de job, maar wel een zeer sterke motivatiebrief schreef. Ik heb dan ook de tijd genomen om hem dat te laten weten. Ook dat draagt voor mij bij tot een goede candidate experience.”

Danielle, hoe heb jij die werkwijze aan kandidatenzijde ervaren?

“Ik vond Maud onmiddellijk een heel leuke madam - heel open en ze boezemde me vertrouwen in. Vanaf het eerste ogenblik wist ik dat ze voor mij een goede ambassadrice zou zijn. Want dat is het eigenlijk: zij zou mij vertegenwoordigen bij mijn toekomstige werkgever. Ze wist wat ze van mij zouden verwachten en of ik zou passen in de cultuur van de bank.”

Was er een specifieke reden die je deed besluiten om met AUSY in zee te gaan? 

“Ik vond het zeker een meerwaarde dat AUSY zou optreden als tussenschakel. Zo lag voor mij de drempel lager om naar een grote onderneming te stappen. Ik had het gevoel dat ik via AUSY meer kansen zou hebben.”

“Ik had weinig ervaring in de sector en zeker geen relevante bankervaring voor de job die ik nu uitoefen. Ik moest alleen de mogelijkheid krijgen om het uit te leggen: waarom wou ik die job en waarom wou ik terug beneden aan de ladder starten op mijn leeftijd. Waarom wou ik minder de baan op en waarom wou ik graag in het Gentse werken.”

En daar ben je helemaal in geslaagd, want je werkt nu als Customer Coach bij een bank. Hoe ziet je dag eruit?

“Ik ben de eerste persoon die de klant ziet bij het binnenkomen. Ik krijg heel wat vragen en problemen voorgeschoteld, maar geef bijvoorbeeld ook uitleg over bepaalde zaken, open rekeningen, plan afspraken in bij collega’s en verwerk de post en de mailbox.”

“Ook mijn commerciële flair zet ik in, want als er een prospect binnenkomt, moet ik snel voelen of het iets kan worden.”

Waarom trekt de banksector je zo aan?

“Noem een sector en ik heb er mogelijks in gewerkt! Met mijn achtergrond in sales en management heb ik er altijd bewust voor gekozen om van sector te veranderen. Dat lijkt misschien raar, maar het is een echte uitdaging. Je moet je immers elke keer opnieuw verdiepen in de concurrenten, de producten en de diensten.”

“Onder andere de digitalisering in het bankwezen zorgt ervoor dat de sector enorm boeiend is. Alles wijzigt zo snel en ik voel dat mijn werkgever duidelijk mee op de kar springt en bij de beste van de klas wilt horen. Reden te meer om voor zo’n bank te willen werken. Ik ga niet voor het gemiddelde, maar enkel voor het beste!”
 

Ook gemaakt voor de banksector?

Ga volop voor een boeiende carrière in het bankwezen! Onze recruiters vinden voor jou de perfecte job.

Je voelt je duidelijk thuis! Maud, hoe garandeer je die cultural fit?

“Het is belangrijk om het DNA van de klant te achterhalen. Ik ga op geregelde tijdstippen op bezoek bij mijn klanten, maar sta ook telefonisch en via e-mail wekelijks met hen in contact. Zo krijg ik de nodige updates en kan ik dieper ingaan op wat voor hen belangrijk is. Ook de website van de klanten maakt me vaak al heel wat wijzer. Tot slot bel ik de kandidaten die bij de klanten opgestart zijn na verloop van tijd eens op en peil ik onder andere ook naar de heersende bedrijfscultuur.”

“Omdat ik, zoals ik eerder al aanhaalde, ook mijn kandidaten goed wil leren kennen, kan ik uit onze gesprekken makkelijk afleiden hoe goed ze binnen een bepaalde organisatie zouden passen. Ik vraag hen letterlijk hoe hun ideale job eruitziet.”

Wat heb jij geantwoord op die vraag, Danielle?

“Ik wil gelukkig zijn in mijn job en energie krijgen van wat ik doe. De bedrijfscultuur bij de bank waar ik aan de slag ben, draagt daartoe bij. We zijn 1 groot bedrijf, maar ook 1 grote familie en werken allemaal aan hetzelfde doel.”

“Bij AUSY vond ik de goesting om aan de job te beginnen. Maud was ook heel reactief, dus ik wist exact waar ik me bevond in het sollicitatiegesprek. Geen onnodige stress en duidelijke afspraken over het verloop!”

Om af te sluiten: hoe kijk je naar de toekomst?

“Ik verwacht nog heel veel van de toekomst! Mijn werkgever geeft haar personeelsleden de kans om hogerop te gaan. Als je ambities hebt, kan je die ook waarmaken.”

“Als Customer Coach ben ik het gezicht van de bank. Ik sla de brug tussen de klant en de bankier, de specialist. Misschien wil ik me zelf op termijn ook wel ergens in specialiseren. Ik zie wel, ik ben nu volop aan het leren. Je bent er effectief nooit te oud voor!”
 

Lees verder

Pillen
Finance hub in farmasector blijft groeiend succesverhaal
#finance #pharma #consultancy
RPA in de praktijk: 5 key learnings [Infographic]
#Finance #Education
De evolutie naar de digitale bankier op afstand
#Finance #Education