Ook dit jaar zijn we weer enthousiaste sponsor van Formula Electric Belgium: een project waarin engineering studenten over de hele wereld het tegen elkaar opnemen om de beste elektrische racewagen te ontwerpen, te bouwen en er uiteindelijk mee te racen. De prijs? Een mooie trofee, maar toch ook vooral een hele hoop extra kennis en nieuwe vriendschappen!

Dit jaar bouwt het Formula Electric Belgium team, dat bestaat uit 48 studenten, hun 13de wagen. Hoe ziet het team eruit, en hoe ver staan ze ondertussen met het bouwen van hun wagen? 

In deze reeks laten we Remko (team manager), Wouter (electronics team), Simon (vehicle dynamics), Felix (vehicle dynamics), Karel (aerodynamics) en Ward (composieten team) aan het woord. Zij vertellen ons graag over hun ervaringen binnen het Formula Electric Belgium team!

First up: team manager Remko.

Remko, team manager at Formula Electric Belgium.
Remko, team manager at Formula Electric Belgium.

alles uit elkaar halen en weer in elkaar steken.

“Al van kleins af aan was ik geïnteresseerd in alles wat met technologie te maken heeft”, steekt Remko van wal. “Ik probeerde altijd te achterhalen hoe bepaalde mechanische onderdelen werken. Laten we zeggen dat ik heel wat machines uit elkaar heb gehaald om ze daarna (al dan niet succesvol) opnieuw in elkaar te steken”, lacht hij.

“Dat is ook de reden waarom ik voor de master mechanical engineering heb gekozen: het praktische heeft hier prioriteit op het theoretische. Het postgraduaat dat ik nu zal behalen door deel te nemen aan Formula Electric, is voor mij de praktische kers op de taart. Ik weet zeker dat ik volgend jaar een stapje voor zal hebben op de arbeidsmarkt dankzij deze ervaring!”

eerst in het vehicle dynamics team, nu team manager.

Remko: “Bij Formula Electric heeft iedereen de keuze om het traject op 1 of 2 jaar af te leggen. Ik heb voor 2 jaar gekozen, omdat ik op die manier zowel een technische als een leidinggevende functie kon opnemen. Ik combineer het postgraduaat dus met mijn masterstudies.”

“Vorig jaar maakte ik deel uit van het vehicle dynamics team. Dat was dus een technische rol, waarin ik een goed overzicht kreeg van hoe een jaar binnen Formula Electric eruitziet. Tijdens dat jaar heb ik ook veel praktische engineering ervaring opgedaan.”

“Dit jaar ben ik verkozen als team manager”, gaat Remko verder. “Mijn rol is tweeledig: ten eerste is het mijn verantwoordelijkheid om de teamleden van alle nodige tools te voorzien. Ik moet de planning dus goed in het oog houden, maar ook het financiële plaatje zien te managen, en een fijne werkomgeving garanderen. Daarnaast zorg ik er ook voor dat het team als een goed geoliede machine samenwerkt, en dat we al onze doelen halen.”

“Dat is dus een vrij abstracte positie. Het is aan mij om alle puzzelstukjes in elkaar te laten passen, en ervoor te zorgen dat ieder teamlid zijn talenten optimaal kan benutten. Waar ik vorig jaar mijn technische skills naar boven moest halen, moet ik nu dus aan mijn soft skills werken!”

The Formula Electric Belgium team with their car.
The Formula Electric Belgium team with their car.

geordende chaos.

“Een jaar binnen Formula Electric kan je beschrijven als geordende chaos”, knipoogt Remko. “En het is mijn job om de orde in die chaos te vinden…”

“Na de competities van het vorige jaar, houden we eerst een evaluatiemoment. Dan zitten we samen met het team van afgelopen jaar, en bespreken we de struikelblokken en de verbeterpunten.”

“Als we die in kaart hebben gebracht, en een manier hebben gevonden om ze op te lossen, beginnen we met de designfase. Die duurt ongeveer het hele eerste semester.”

“Op dit moment starten we bijna met de productie, en dat is best spannend! We hebben alle plannen gemaakt, en doorgestuurd naar onze partners. Als we dan de onderdelen aankrijgen, is het een kwestie van assembleren… En dan kunnen we de auto voor de eerste keer testen: daar kijk ik het meest naar uit! Dat gevoel dat je krijgt als je de auto voor de eerste keer in zijn geheel ziet, en dan de wielen over het asfalt ziet rijden… Onbeschrijfelijk!”

“Vorig jaar ging het zelfs nog verder dan enkel testen: we mochten onze auto meenemen naar 3 verschillende competities in Nederland, Tsjechië en Hongarije. Als kers op de taart behaalden we ook nog eens enkele podiumplaatsen. Van een mooie prestatie gesproken! Fingers crossed dat we dat dit jaar opnieuw bereiken.”

Een jaar binnen Formula Electric kan je beschrijven als geordende chaos, en het is mijn job om de orde in die chaos te vinden…

remko schippers
team manager bij formula electric belgium

masterstudies af en toe op de tweede plaats.

Remko: “Naast Formula Electric, ben ik ook nog bezig met het afronden van mijn masterstudies. En dat is… een uitdaging. ;-)”

“Het werk bij Formula Electric stopt nooit. Bovendien werk je voor een team dat op jouw bijdrage rekent. Dat maakt de combinatie met mijn master toch wel intens. En als ik dan keuzes moet maken, leg ik eerder de prioriteit bij Formula Electric. We hebben 9 maanden tijd om ervoor te zorgen dat die auto er stáát - al de rest komt later wel!”

“Gelukkig ben ik iemand die houdt van een uitdaging. Ik leef op adrenaline. Als ik terugkijk op wat ik allemaal bereikt heb in het afgelopen 1,5 jaar, krijg ik vanzelf een enorme energieboost. En dan weet ik dat die masterstudies ook wel in orde zullen komen!”

Race cars lined up at a Formula Electric competition.
Race cars lined up at a Formula Electric competition.

Ben je geïnteresseerd in meer verhalen van het Fomula Electric Belgium team? Hou onze blog dan in de gaten, want Remko is niet de enige die graag zijn ervaringen met ons deelt! 

ook zin om mee te doen aan formula electric belgium?

solliciteer hier