Een website bouwen, of je huidige website een nieuwe look geven, is vaak een ingewikkeld proces dat veel tijd in beslag neemt en aardig wat geld kost. Waarom is het voordelig om een beroep te doen op de hulp van een externe partner? Hoe voorkom je dat je kostenplaatje hoog oploopt? Wat is de beste strategie om een aantrekkelijke website in elkaar te steken? 

In dit artikel bespreken we het website development proces van A tot Z, en lees je welke rollen er zijn binnen een web development team. Zo kun jij aan het einde van de rit een goed geïnformeerde beslissing nemen over de toekomst van jouw website.

Het kostenplaatje.

Allemaal goed en wel, maar wat kost dat dan, zo’n website laten bouwen door een externe partner? Toegegeven, het is een hele investering. Maar wanneer het over websites gaat, is goedkoop vaak duurkoop. Als je investeert in de expertise van een externe firma, investeer je in de zekerheid dat je website op tijd opgeleverd wordt en goed functioneert. Verder heb je ook de garantie dat er niet ineens verdoken kosten opduiken. 

Bovendien kies je ook voor comfort: je externe partner zorgt ervoor dat je site er perfect uitziet en staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Als klant word je volledig ontzorgd.

Het web development team.

Een web development team bestaat niet alleen uit web developers. Achter elke sterke website staan verschillende knappe koppen! We stellen hieronder enkele typische rollen voor.

  • Sales verantwoordelijke 
  • Project manager 
  • Tech lead 
  • Functioneel analist 
  • UI/UX designer 
  • QA engineer 
  • Front-end developer 
  • Back-end developer 
  • Customer proxy

Als het technische aspect van je website klaar is, zal je hem ook moeten promoten. Op dat moment heb je nood aan enkele marketing specialisten, zoals: 

  • Marketing strategist 
  • SEO specialist 
  • Content specialist

Nu heb je een mooi lijstje van experten die je nodig hebt om je site eens goed onder handen te nemen. Sommige functietitels spreken voor zich. Andere… iets minder. Wat is een customer proxy? Wat doet de QA? En wat is het verschil tussen een front- en een back-end developer? Wij leggen het je graag uit!

A man's hands with post-its on the table.

Sales verantwoordelijke.

Het web development proces start bij het eerste contact tussen jouw bedrijf en de sales verantwoordelijke van je externe partner. De sales verantwoordelijke analyseert je vraag en bepaalt welke expertise er nodig is om jouw website te bouwen. Tijdens jullie eerste contact probeert hij ook al een tijdslijn uit te tekenen.

De sales verantwoordelijke stelt daarnaast ook een client team samen met de juiste experten. Hij of zij is in deze beginfase je Single Point of Contact (SPOC), en blijft tijdens het hele proces betrokken bij het project.

Project manager.

Wanneer de taak van de sales verantwoordelijke erop zit, neemt de project manager de rol van SPOC over. De project manager zorgt er vervolgens voor dat elk onderdeel van het development proces vlot verloopt. Hij waakt over de deadlines en de gemaakte kosten. Hij luistert naar jouw wensen. 

Om het overzicht te bewaren, moet de project manager 100% op de hoogte zijn van het doel van je project. Hij zorgt ervoor dat de juiste personen op de job worden gezet. Daarna tekent hij een projectplan uit. Dat deelt hij op in verschillende fases, ook wel sprints genoemd.

Als alle voorbereidingen uitgevoerd zijn, schakelt de project manager over op zijn hoofdtaak: het overzicht bewaren over het volledige proces en je op ieder moment met raad en daad bijstaan.

Tech lead.

De tech lead (technical lead) leest zich eerst en vooral in in alle technische documentatie van het project. De tech lead is meestal een software engineer, verantwoordelijk voor alle technische details van je website. Verder zorgt hij er ook voor dat de software op tijd klaar is, zodat de designers aan hun taak kunnen beginnen.

Functioneel analist.

Een functioneel analist spreekt samen met jou af welke systemen er geïmplementeerd worden in de website. Deze persoon vertaalt jouw wensen naar bruikbare informatie voor het development team.

De functioneel analist staat bovendien in nauw contact met de verschillende experten in het client team en speelt de rol van mediator. Expert 1 wil naar links en expert 2 wil naar rechts? Dan is het aan de FA om een middenweg te zoeken!

ui/ux designer.

Deze expert verdiept zich in de visuele weergave van je website. Hij verzorgt de uitstraling van de site en creëert de juiste look and feel. Hij houdt steeds je doelpubliek in het achterhoofd. 

De UI/UX designer beslist welke kleuren, lettertypes, iconen … gebruikt zullen worden op de site. Daarnaast buigt hij zich over de gebruiksvriendelijkheid van de website en over de vindbaarheid in zoekmachines. UI/UX designers zijn dus zowel technische als creatieve talenten!

qa engineer.

Een QA (Quality Assurance) engineer zoekt naar bugs in de site. Dat doet hij zowel in de back-end als in de front-end. Hij controleert of alle functies werken zoals ze moeten, maar ook of alle lettertypes, kleuren en afbeeldingen overeenkomen met het originele design. Wanneer hij een bug vindt, stuurt hij die door naar de developers in de vorm van een bug report. 

Wanneer de developers aangeven dat de bug opgelost is, voert de QA engineer opnieuw een test uit om er zeker van te zijn dat er zich geen nieuwe bugs voordoen, en dat alle vorige bugs volledig opgelost zijn.

Front-end developer.

Als we spreken over de front-end van een website hebben we het over alles wat de bezoeker kan zien op die site. Denk aan lettertypes, afbeeldingen, formulieren, knoppen … Deze functietitel spreekt voor zich: de front-end developer zorgt ervoor dat de front-end van je website tip top in orde is.

Back-end developer.

De back-end developers zijn, anders dan de front-end developers, de experts achter de schermen. Zij verzekeren de correcte functionering van je website. Bovendien werken ze vaak mee aan de creatie van databases en de ontwikkeling van het CMS. 

De back-end developers hebben een ruime kennis van server side programmeertalen zoals PHP, custom PHP en Java.

Customer proxy.

Als laatste bevat het web development team ook een customer proxy. Een watte? De customer proxy kan alles (ja, echt álles) en wordt overal ingezet waar handen te kort zijn. Deze persoon test websites, doet aan webmastering, maakt analyses, helpt de project manager, geeft Drupal-opleidingen en nog veel meer!

Code on a computer.

En ook nog dit: het marketing-aspect.

Hierboven kreeg je een lijst van alle specialisten die je nodig hebt om je website from scratch te bouwen. Als je eenmaal een mooie website hebt, wil je deze natuurlijk ook aan ie-der-een tonen. Op dat moment doe je beroep op je marketing team!

Marketing strategist.

De marketing strategist is het hoofd van je marketingteam. Deze persoon analyseert, samen met de SEO-specialist, de metingen van je website en stelt zo een marketingstrategie op gebaseerd op de noden van jouw bedrijf.

seo-specialist.

De SEO (Search Engine Optimization) specialist helpt je om het juiste doelpubliek naar je website te lokken. Hij houdt zich onder andere bezig met keyword analyses, het meten van de website via bijvoorbeeld Google Analytics, zoekmachineoptimalisatie …

Content specialist.

De content specialist wordt ook wel eens copywriter genoemd. Hij schrijft teksten voor de website en zorgt ervoor dat je bedrijf met een herkenbare, eenduidige stem naar buiten komt. De content specialist werkt samen met de SEO-specialist om zijn teksten te optimaliseren voor zoekmachines.

Het proces van a tot z?

En dan heb je een mooie website, voilà, klaar is kees! Of toch niet? Het onderhoud van je website stopt nooit. Nieuwe technologieën bieden telkens betere websitestructuren. Je bedrijf groeit en verandert. Je hebt nood aan flexibele communicatiestrategieën. 

Het is dus belangrijk dat je website up-to-date blijft. Het onderhouden van een website is een never-ending job. ;-) Je hebt dan ook nood aan een goed support-team. Dat team kan al je vragen beantwoorden, de nodige security updates voor je uitvoeren en eventuele bugs oplossen.