Een website bouwen is best een stevige investering. Niet alleen betaal je de webbouwer, je steekt er ook nog eens veel tijd in. Daarom zien veel bedrijven hun website louter als een kost. Nonsens natuurlijk, maar om te weten wat ze opbrengt, moet je gaan meten en op basis daarvan verbeteren. 

Het resultaat van je website moet goed zijn: bezoekers die converteren, op de juiste zoektermen gevonden worden in Google, een goede gebruikservaring ... Met andere woorden, je wil dat je site oplevert wat je ervan verwacht.

Maar hoe weet je of je website goed presteert en oplevert? En hoe verbeter je dat? Enter KPI’s, tracking, funnels en conversie-optimalisatie.

kpi’s: weten wat te meten.

Je hebt je website laten bouwen met een reden. Je wil namelijk dat je werknemers geen tijd moeten spenderen aan het verstrekken van bepaalde informatie of diensten. Dat gaat van simpele dingen als contactinformatie tot een aankoop in de webshop. 

Voor we starten, is het cruciaal dat je (samen met AUSY) bepaalt wat belangrijk is op jouw website. Met andere woorden: welke acties wil je dat bezoekers uitvoeren, wat zijn de KPI’s (key performance indicators) op jouw website. Normaal heb je hier bij de bouw van je website ook al over nagedacht, maar vaak evolueert je inzicht en veranderen de belangrijke acties wel eens. 

Eens we de KPI’s bepaald hebben, stellen we alles in om die te meten. Zo hebben we een nulmeting die ons toelaat op te volgen of de aanpassingen het gewenste effect hebben op het gedrag van de bezoekers.

Tracking: meten om te weten.

Je hebt ongetwijfeld al gehoord van Google Analytics. De kans is groot dat je er ook al eens in gaan kijken bent. Veel informatie, hé? Uit die informatie halen wij niet alleen hoeveel mensen er op welke pagina zijn gekomen. We stellen alles zo in, dat we jouw KPI’s correct meten en kijken naar verschillende indicatoren die samen het gedrag van jouw bezoekers gaan weergeven.  

Door Google Analytics te gaan combineren met Google Tag Manager, gaan we nog gedetailleerder gedrag meten en andere tools combineren (zonder daar development-tijd voor gespendeerd moet worden) zoals HotjarCrazy EggGoogle Optimize …

Aan de hand van doelen (bepaald op basis van jouw KPI’s) die we instellen, krijgen we een duidelijk beeld wat je website opbrengt: hoeveel mensen vullen bijvoorbeeld het contactformulier in en van welke pagina kwamen ze toen ze dat deden? Maar ook verder in detail, bijvoorbeeld hoeveel is een gemiddelde bestelling waard die via online advertenties geplaatst wordt?

User experience concept.

Conversie-optimalisatie: meten om te verbeteren.

Een website moet converteren. Punt. Een conversie kan vanalles zijn: contact opnemen, een pdf downloaden, een bestelling plaatsen, een offerte aanvragen, op een specifieke link klikken … We merken nog heel vaak dat websites niet gericht zijn op hun KPI’s. En daar willen wij graag iets aan veranderen.

Waar haakt de bezoeker af? Zet ik deze knop beter links? Of misschien in het rood? Wij gaan testen en meten. En door de funnel stelselmatig te verbeteren, converteert je website beter. Zo simpel is het.

We brengen in kaart wat de funnels zijn: welke wegen volgt een bezoeker om uiteindelijk tot een conversie te komen? Eens we dat weten, zien we heel duidelijk waar de meeste bezoekers afhaken en dus niet converteren. Dat punt gaan we te lijf met een resem aan tactieken, zodat steeds minder mensen de funnel verlaten op dat moment. En zo drijven we de conversies de hoogte in.

Hoe brengt mijn website meer op?

We zetten in op twee cruciale pijlers:

  1. Voldoende juiste bezoekers aantrekken
  2. Bezoekers vlot doen converteren

Die bezoekers trekken we aan door er voor te zorgen dat je website gevonden wordt (hoe we dat doen, is nog een heel ander verhaal). Dat converteren optimaliseren we door A/B-testen te doen, gedrag te analyseren en gebruikersonderzoek te voeren. Op basis van die resultaten brengen we stelselmatig verbeteringen aan. 

We zorgen er dus voor dat de trechter van je website zowel bovenaan als onderaan verbreedt. Op die manier trek je meer mogelijke klanten aan die ook nog eens makkelijker converteren, dus die bijvoorbeeld bestellen of contact opnemen. Win-win!