Trekt jouw bedrijf vandaag volop de digitale kaart? Dan hoeven we je niet uit te leggen dat alles aan sneltempo vooruitgaat. Bijvoorbeeld:

  • Je website is een levend product dat regelmatig nieuwe features nodig heeft om up-to-date en gebruiksvriendelijk te blijven. 
  • Je webshop moet steeds voldoen aan de hoge eisen van je klanten en de feedback uit gebruikersonderzoek. 
  • En je revolutionaire app breng je natuurlijk liefst uit voor je concurrent dat doet.

Je weet vast ook wel uit ondervinding dat de ontwikkeling, de release en het onderhoud van bijbehorende software best wat tijd én geld vraagt. 

Misschien liep het in het verleden zelfs al eens mis? Dat is niet ondenkbaar: er komt heel wat kijken bij zo’n proces! Om alles optimaal (lees: voordelig voor je portemonnee!) te laten verlopen, denk je best eens na over het opzetten van een DevOps team.

Wat is DevOps en hoe bespaar je er tijd en geld mee? Read on...

Wat is devops?

DevOps (development en operations) combineert software development (Dev) en software operations (Ops). Een van de belangrijkste principes van DevOps is het automatiseren van processen. Daarnaast zorgt DevOps voor een nauwere samenwerking tussen de development teams en de operations teams. Geen downtime, meer metingen en een hogere tevredenheid bij de klanten zijn nog enkele voordelen van een sterke DevOps-strategie.

Ja maar, wat kost dat dan wel niet, zo’n DevOps-strategie op poten zetten? Er hangen zeker wat initiële kosten vast aan het proces. Maar eens je DevOps team up and running is, wordt het een echte cost saver, beloofd! 

Hoe dan? Automatisatie, automatisatie, automatisatie. En nog 4 andere manieren… ;-)

A man in a meeting, touching the tops of his fingers together.

De voordelen van devops.

1. automatisatie = snelheid & kwaliteit.

DevOps zorgt voor de automatisatie van je processen. Wat houdt dat in? 

Geautomatiseerde processen zijn betrouwbaar, voorspelbaar en reproduceerbaar. Ten eerste kan je product sneller naar de markt. Hopelijk nog vóór je concurrenten hun product op de markt brengen. Je maakt dus niet alleen sneller winst, je hebt ook een grotere kans dat je product origineel is. Je maakt als het ware nog kans om het warme water uit te vinden.

Een ander voordeel van automatisatie: testen kunnen vanaf nu automatisch gebeuren. Daardoor worden er minder fouten gemaakt. De kwaliteit van je product verbetert. Omdat je processen worden uitgevoerd door computers en niet door mensen, elimineer je de kans op menselijke fouten. 

Tegelijk bespaar je op de release kosten van je product. Na het opzetten van je DevOps-strategie heb je namelijk enkel nog manuren nodig voor het onderhoud en de feature requests. Alle andere stappen in het proces (deployen, testen, creatie van URL’s …) gebeuren automatisch. Bovendien kan het volledige deployproces ‘s nachts gebeuren. De impact op je onderneming verkleint hierdoor aanzienlijk.

2. transparanter samenwerken.

Na het implementeren van je DevOps-strategie, zal je al snel merken dat de verschillende teams op je werkvloer nauwer samenwerken. Je neemt een geïsoleerd operations team en een geïsoleerd development team en je smelt ze samen. 

Het voordeel van die verbetering in communicatie is in de eerste plaats de versnelling van het problem solving proces. Omdat alle collega’s over dezelfde informatie beschikken, kunnen ze samen op zoek naar oplossingen. 

Wordt een collega langdurig ziek, of verlaat iemand het bedrijf? Zonder een goede DevOps-strategie zou de kennis die die persoon bezit verloren gaan. Maar, omdat iedere collega nu over dezelfde informatie beschikt, kan iemand anders zonder problemen de rol van die collega overnemen. Om de verkregen transparantie nog te vergroten, werken DevOps-teams vaak in de cloud.

3. geen downtime.

De grootste nachtmerrie van elke IT’er? Downtime. Een downtime van een website of een applicatie brengt heel wat kosten met zich mee, vooral als hij lang duurt. Bovendien loop je het risico dat klanten die geen toegang meer hebben tot de applicatie gefrustreerd worden en uiteindelijk niet meer met je bedrijf willen samenwerken.

Een goede DevOps-strategie minimaliseert de duur van de downtime. Dankzij de automatische testen spot je eventuele bugs sneller en kan je ze gemakkelijk oplossen nog vóór je systeem in downtime gaat. 

Anderzijds kan je dankzij het application management aspect van DevOps continue optimalisaties van het productiesysteem doorvoeren.

4. meten, meten, meten.

Dankzij de doorgedreven automatisatie van je DevOps-strategie kan je meer meten. De resultaten van die metingen gebruik je om je processen te verbeteren en je efficiëntie te verhogen. De metingen geven je ook de kans om sneller en gerichter je bottlenecks aan te pakken. 

Wat moet ik dan juist meten? Deze 4 standaarden zijn zonder twijfel het belangrijkst:

  • Deployment frequentie
  • Doorlooptijd voor veranderingen
  • Mislukkingspercentage 
  • Gemiddelde tijd tot de service hersteld wordt

5. happy customers.

Dit laatste puntje spreekt voor zich. Als je sneller nieuwe features kan produceren, aan een betere kwaliteit én met minder kans op bugs, krijg je happy customers. Toegegeven, klanttevredenheid is niet onmiddellijk een kostenbesparend aspect. Het zorgt er eerder voor dat je onderneming meer geld in het laatje krijgt. 

Je kan hier ook nog een stapje verder in gaan (zoals wij deden) en DevOps As A Service (DAAS) aanbieden. DAAS houdt in dat wij DevOps-services voorzien voor ondernemingen waar geen eigen DevOps-team aanwezig is. We helpen onze klanten bijvoorbeeld helpen met migraties naar de cloud, we adviseren hen in de automatisatie van bedrijfsprocessen, of we bespreken samen met de klant wat er zoal gemonitord moet worden (denk aan infrastructuur monitoring, application monitoring of logs monitoring).

We bieden onze klanten eveneens enkele collaboration tools aan, en helpen hen om die tools te integreren in hun workflow. We voorzien daarin ook support. Enkele voorbeelden van de tools die we aanbieden: