Je surfde naar de DataFlow- of ONE Agency-website en komt op deze pagina terecht - huh!?

Vraag je jezelf nu af wat je fout deed? Niet doen. Het ligt niet aan jou, het ligt aan ons. Op 2 oktober 2017 zetten we een streep onder onze merken DataFlow en ONE Agency. Voortaan zijn wij “gewoon” AUSY Belgium. Een full-service IT-bedrijf dat deel uitmaakt van de internationale AUSY Group.

Op onze blog vind je het volledige verhaal achter onze merkvereenvoudiging.

2017-11-10 10:05Lezen in 5 minuten IT-educatie

Moeten we chatbots binnen recruitment omarmen? Dominique, gepassioneerd door chatbots, vindt alvast van wel. Hoewel HR Director Joke de mogelijkheden van chatbots bevestigt, durft ze ook sommige aspecten in vraag trekken.

In september 2015 haalde BBC in een artikel aan wat de kans is dat jouw job binnen de komende 20 jaar geautomatiseerd wordt. Goed nieuws voor recruiters: hun job heeft maar weinig kans om ten prooi te vallen aan de automatisering.

Hoewel Dominique Dejonghe het daar volledig mee eens is, is hij er ook van overtuigd dat de specifieke invulling van de functie de komende jaren serieus zal veranderen. De reden? Chatbots en artificiële intelligentie (AI).

Dominique Dejonghe is psycholoog en ervaren change manager. Hij is altijd op zoek naar innovatie binnen technologische ontwikkelingen om de processen voor zijn opdrachtgevers en hun klanten te optimaliseren. Dominique heeft meer dan 20 jaar ervaring in recruitment, HR en customer experience. Daardoor is hij de ideale persoon om grote bedrijven te helpen veranderen, zodat ze niet overbodig worden. Vandaag de dag zijn chatbots zijn nieuwe passie.

In dit artikel laten we hem aan het woord, samen met onze HR Director Joke Goedeweeck. Joke heeft al meer dan 10 jaar ervaring in de HR-sector en heeft sinds 2015 als HR Director de leiding over het HR- en recruitmentteam van AUSY Belgium. Ze ontkent de mogelijkheden van chatbots zeker niet, maar durft ook een kritische houding aannemen als het gaat om de toepassing van chatbots binnen het rekruteringsproces. De recruiters zetten immers in op een heel persoonlijke aanpak waarbij kwaliteit primeert op kwantiteit.

Dominique: Recruiters moeten de kans aangrijpen om over te stappen van de telefoon naar messaging apps.

Dominique: “Ongeveer 20 jaar geleden was ik aan de slag als recruiter. De afgelopen 20 jaar heeft het internet die job erg veranderd. Ik herinner me nog dat ik hooggekwalificeerde Natural Language Processing experten zocht voor het ter ziele gegane Lernout & Hauspie. Dankzij het internet ontdekte ik een pool aan nieuwe kandidaten. Bovendien hebben ondertussen een heel groot aantal mensen vandaag een LinkedIn-profiel. Ook daardoor kom je kandidaten tegen die je anders minder makkelijk zou vinden.”

Apps moeten wijken voor messaging apps

“Vandaag de dag is er een tweede belangrijke evolutie aan de gang, die volgens mij ongetwijfeld impact zal hebben op de job van recruiter. Computergebruik maakt namelijk plaats voor mobiel gebruik. En binnen dat mobiel gebruik moeten apps dan weer wijken voor messaging apps.”

“Mijn 3 dochters leven haast letterlijk op Messenger en praten er de hele dag met hun vrienden. Hoe langer hoe meer zijn mensen altijd beschikbaar. En dat creëert nieuwe mogelijkheden voor recruiters.”

“Over het algemeen zijn mensen babbelaars. De telefoon was, en is (vermoed ik) vandaag nog altijd de belangrijkste tool voor recruiters. Ik weet nog hoe ik interesse en betrokkenheid opwekte bij kandidaten via de telefoon, en hen zo probeerde te overtuigen om voor een nieuwe job te kiezen.”

“Nu en de komende 5 jaar, zullen voor recruiters de kans zijn om over te schakelen van de telefoon naar de messaging app. Doen ze dat niet, dan zal dat serieuze uitdagingen met zich meebrengen.”

“Ik leg je uit wat ik bedoel, maar eerst vertel ik wat chatbots precies zijn en wat ze zo krachtig maakt.”

Chatbots screenen kandidaten op voorhand

“Een chatbot is een computerprogramma dat ontworpen is om conversaties met menselijke gebruikers na te bootsen, in het bijzonder via het internet. Chatbots vind je terug binnen messaging apps zoals Facebook Messenger, KIK, WeChat, Skype, Telegram en Slack.”

“Messaging is vandaag hot: Facebook telt maandelijks meer dan 1,2 miljard actieve gebruikers. Chatbots automatiseren die conversaties zodat je 24/7 de conversatie kan aangaan met je kandidaat.”

“Kandidaten aantrekken via chatbots is een slimme zet. Als je het op de juiste manier doet tenminste. En dat doe je door interessante conversaties via je chatbot op te starten. Chatbots kunnen kandidaten dan op voorhand screenen, betrokkenheid creëren en samenwerken met de recruiter.”

“Chatbots voor recruitment bestaan al. Zo zijn er Karen en Mya - waarom zijn chatbots altijd vrouwelijk? Die chatbots automatiseren tot 75% van het recruitmentproces.”

artificiële intelligentie

 

“Dus zullen chatbots de job van recruiters overnemen?”

“Ze zullen in ieder geval de inhoud van de job grondig veranderen. Ondernemen recruiters geen actie, dan zullen ze overbodig worden. Maar gebruiken ze chatbots als een metgezel, net zoals hun telefoon, dan kunnen ze de controle behouden en zelfs betere recruiters worden.”

“Ik ben in ieder geval erg benieuwd welk rekruterings- of selectiebureau de eerste chatbot zal ontwikkelen die het aanwervingsproces op zich neemt. Wat ook kan, is dat chatbotbedrijven zoals impress.ai het overnemen. De recruitmentsector krijgt dan ook te maken met concurrentie van technologiebedrijven die chatbots maken. En als je het mij vraagt, zullen kandidaten ook hun cv-bots beginnen gebruiken. Check bijvoorbeeld mijn cv-bot.

Joke: Durf kritisch zijn. Werken chatbots bij elke doelgroep, in elke situatie?

Joke: “De populariteit van messaging apps is een feit. Toch ben ik ervan overtuigd dat enige voorzichtigheid aangeraden is. Zijn we vandaag echt al zo ver dat gebruikers van apps zoals Messenger daarbij geen onderscheid meer maken tussen werk- en privéleven? Met andere woorden: bekijken we chatbots die ons de beste zonnebril of goedkoopste vliegtickets tonen op dezelfde manier als chatbots die met ons een eerste selectieproces doorlopen?"

"Misschien wel. Maar ik vind ook dat we er niet zomaar van uit mogen gaan dat de grote populariteit impliceert dat elke doelgroep, in het bijzonder schaarse en gegeerde IT-profielen, openstaan voor iets wat zij mogelijks zien als nóg een extra communicatiekanaal."  

Huidige aanpak wérkt

“Ik ben het er absoluut mee eens dat chatbots de selectieprocedure kunnen automatiseren en vergemakkelijken. Afhankelijk van welk soort beleid je wil voeren als selectie-, interim- of consultancybureau, kan een chatbot een interessante piste vormen. Ook voor grote spelers die bij elke vacature overspoeld worden door cv’s en sollicitatiebrieven en inzetten op massaverwerking, is een chatbot zeker en vast een goed idee.” 

“Waarom kiezen we binnen AUSY Belgium dan (nog) niet voor chatbots? Wij trekken graag tijd uit voor ons recruitmentproces en kiezen van bij de start van een selectieproces resoluut voor een heel persoonlijke aanpak. Die aanpak wordt gewaardeerd: net door wie we zijn, willen kandidaten heel graag bij ons werken. Ze appreciëren de mensen achter ons bedrijf.”

“Ik ben er ook van overtuigd dat we ons met die aanpak onderscheiden in de markt. En we moeten ons wel onderscheiden, want de IT-markt is erg schaars. Ik heb tot nu toe het gevoel dat die persoonlijke aanpak voor ons écht werkt en dat we op die manier de crème de la crème van de IT-wereld binnenhalen.”

Persoonlijke aanpak: past kandidaat binnen bedrijfscultuur?

“Net omdat we op verschillende momenten in het sollicitatieproces écht met kandidaten praten, via telefoon of face to face - of eventueel via messaging apps - leren we ze door en door kennen. En dat vinden wij belangrijk: enkel op die manier kunnen wij beslissen of iemand past bij de bedrijfscultuur van AUSY. Dat is niet alleen belangrijk voor ons, maar ook voor de kandidaat. We willen dat hij of zij zich hier thuis voelt.”

“Het draait niet altijd om wat de kandidaten zeggen, maar ook om hoe ze het zeggen. Iemand kan tijdens een eerste gesprek bovendien ook enorm nerveus zijn, maar openbloeien bij een volgend gesprek.”

“Omgekeerd kan iemand naar het einde toe ook een minder positieve of zelfs arrogante houding aannemen, zowel verbaal als non-verbaal. Lichaamstaal is in bepaalde gevallen een niet te onderschatten parameter binnen een selectieproces.”

“Mijn conclusie: kunnen chatbots een meerwaarde bieden binnen recruitment? Absoluut. Maar je moet als rekruteringsteam de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen en besluiten of die aanpak vandaag al the way to go is voor je bedrijf. In plaats van het selectieproces geheel automatisch te laten verlopen, kiezen wij ervoor om vast te houden aan onze persoonlijke aanpak. Never change a winning team - of toch nu nog niet. Dat we facetten van dit process zullen automatiseren, is a given.

Mis geen enkel blogartikel

Geef hieronder je e-mailadres in. We brengen je op de hoogte zodra er nieuwe artikels verschijnen.