Je surfde naar de DataFlow- of ONE Agency-website en komt op deze pagina terecht - huh!?

Vraag je jezelf nu af wat je fout deed? Niet doen. Het ligt niet aan jou, het ligt aan ons. Op 2 oktober 2017 zetten we een streep onder onze merken DataFlow en ONE Agency. Voortaan zijn wij “gewoon” AUSY Belgium. Een full-service IT-bedrijf dat deel uitmaakt van de internationale AUSY Group.

Op onze blog vind je het volledige verhaal achter onze merkvereenvoudiging.

2018-01-04 12:59Lezen in 3 minuten IT-educatie

Je hebt weken of zelfs maanden aan de website gewerkt en gooide er een flink budget tegenaan. Toch is je website gemiddeld na 4 jaar verouderd. Is dat de normale gang van zaken? Doorgaans wel. Welke laatste ontwikkelingen zorgen ervoor dat je niet om de 4 jaar je website volledig moet aanpassen? Tipje van de sluier: headless websites.

Wat bedoelen we met “verouderd”?

Webstandaarden veranderen jaarlijks. Beantwoordt je website niet langer aan de standaarden, dan krijgt hij al snel een verouderd uitzicht.

Maar wat moet je daar precies onder verstaan? Een website is verouderd wanneer hij de verwachtingen van bezoekers niet (langer) invult. Die verwachtingen ontstaan op 2 manieren:

  • Bezoekers komen terecht op websites die de laatste trends volgen
  • Bezoekers zijn een bepaald gedrag, zoals Google Search, gewoon geworden

Op technisch vlak is er vaak haast geen vuiltje aan de lucht. Het is vooral de look&feel van je site die wenkbrauwen doet fronsen. Vergelijk het met een ouder huis: het dak is in prima staat, maar het behangpapier doet je iets te veel denken aan je grootouders.

Welke trends doken er de voorbije 4 jaar op?

Dateert je website van 2013 of vroeger, dan werd er bij de bouw waarschijnlijk nog weinig rekening gehouden met de vandaag omnipresente mobiele surfers. Maar ook bijvoorbeeld de cookiewetgeving veranderde ondertussen, Facebook en Google lanceerden Mobile Accelerated Pages, chatbots praten (semi-)automatisch met bezoekers enzovoort.

Verder wordt het ook alsmaar belangrijker om je bezoeker als een individu te zien en je website doorgedreven te personaliseren naar elke gebruiker toe. Wist je al dat we nu ook eerder spreken over immersive websites in plaats van informatieve websites? Bij een immersive website staat de merkbeleving centraal.

En zoals we al aanhaalden, de meeste bezoekers komen vermoedelijk terecht op je website via een zoekmachine zoals Google Search. Ze verwachten dan ook om hetzelfde zoekgedrag op jouw website terug te vinden.

Al deze trends beïnvloeden op een of andere manier je website. Wil je je website updaten? Sommige trends kan je eenvoudig achteraf toevoegen. In andere gevallen staat je een flinke verbouwing te wachten.

Om verder te gaan met de huizenmetafoor: een nieuw tapijt vrolijkt je woning op zonder al te veel moeite. De oude keuken vervangen door een modern exemplaar vraagt al wat meer werk. Net zoals je website responsive maken vanzelfsprekend meer tijd in beslag neemt dan de lay-out van je blogartikels updaten.

Headless websites: backend en frontend loskoppelen

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de frontend en de backend. De frontend omvat de interfaces waarmee je bezoekers meteen in aanraking komen, terwijl de backend duidt op de achterliggende informatiesystemen. En in de meeste gevallen is het enkel de frontend die er verouderd uitziet.

Door ze van elkaar los te koppelen, en via een slimme standaard data te laten uitwisselen, kan je de front- en backend op een verschillende tempo laten evolueren. Je hoeft alle ruimtes in je huis toch ook niet tegelijkertijd onder handen te nemen? Als je de front- en backend van elkaar loskoppelt, dan spreken we over headless websites.

Misschien kan je frontend dan wel jaarlijks een redesign verdragen om in te spelen op de laatste trends. Je backend-systemen kunnen het dan iets rustiger aan doen, en focussen op een stabiele oplossing voor dataopslag en -verwerking.

Naar een evolutief model

Blijf je veroordeeld tot het 4-jaarlijkse ritueel om een hele nieuwe website te bouwen? Misschien niet.

Het populaire content management framework Drupal paste haar innovatiemodel aan. Het CMS rekent nu veel meer op kleine incrementele verbeteringen over langere perioden, in plaats van grote upgrades om de 2 jaar. Drupal zet ook 100% in op headless.

Ook nieuwe IT-architectuurmodellen zoals “micro-services” doen hun intrede, met het oog op een flexibele en evolutieve aanpak van IT-systemen. Dit model deelt software op in kleine losstaande onderdelen, services genaamd, die met elkaar communiceren om een groter geheel te vormen.

Een van de belangrijkste voordelen is dat elk onderdeel onafhankelijk ontwikkeld wordt en op zijn eigen tempo kan evolueren.

Een ander voordeel? Een service die traag wordt, kan meerdere malen voorzien worden. Dat maakt de software enorm flexibel en schaalbaar. Zo werkt dat:

  • Services worden in “containers” geplaatst. Als 1 service onderuit gaat, blijft de rest draaien, weliswaar gehavend.
  • Voor het deployen, onderhouden en controle van deze containers worden meer en meer technische oplossingen gebouwd, zoals Docker.

De belangrijkste lessen?

Wanneer je vandaag een website bouwt of laat bouwen, is het belangrijk dat hij toekomstgericht is en vooral voorzien is om zich te laten aanpassen wanneer er een nieuwe trend opduikt. Om ervoor te zorgen dat je website evolutief is, ontwikkel je hem best met losgekoppelde services, liefst binnen Docker containers, waarbij minstens de frontend en de backend al van elkaar gescheiden zijn.

Mis geen enkel blogartikel

Geef hieronder je e-mailadres in. We brengen je op de hoogte zodra er nieuwe artikels verschijnen.