Oplossingen zien i.p.v. problemen? Zo doet Barbara dat!

04-10-2018 17:28
|

Een ruzie tijdens het spelen met vrienden, een slechte dag op school, twijfelen over studiekeuzes of slechte schoolresultaten ondanks een goede inzet? Met een natuurlijke flair stelt Barbara haar kinderen op hun gemak en zoekt ze mee naar antwoorden op hun problemen. Lees hoe dat ‘omdenken’ ook van pas komt op de werkvloer!

Vandaag duik je in het laatste deel van onze 4-delige reeks: 4 filmpjes en bijhorende artikels geven je een inkijk in het leven van onze collega’s. Waarom matchen zij bij AUSY als Oreo’s en een glas melk, als spek en eieren of als een pot choco en een lepel?

Deel 4: toegewijde moeder en business development partner Barbara, die met haar enthousiasme en positieve ingesteldheid kleine en grote problemen weet op te lossen, zowel thuis als op het werk.
 


Je denkt in oplossingen in plaats van problemen. Hoe heb je die attitude ontwikkeld?

Barbara: “Ik denk dat ik altijd al zo ingesteld was. Ik hou ervan als ik de zaken vooruit zie gaan en ik wil dat iedereen zich goed voelt. Nieuwsgierig zijn en luisteren, maar ook mensen met elkaar doen praten, is noodzakelijk. Zo krijg je bovendien een duidelijk beeld van de situatie.”

“Over de jaren heb ik wel geleerd wat de beste manier van communiceren is, en wat de juiste toon is, zowel thuis als op het werk. Als moeder los ik, net zoals alle andere ouders, dagelijks de kleine en grote problemen van mijn kinderen op.”

“En op het werk? Daar is me duidelijk geworden dat je een probleem eerst moet begrijpen alvorens je het kan oplossen. Ik stel me niet tevreden met het zogezegde tipje van de ijsberg. Ik ga verder en wil alle facetten kunnen vatten.”

 

Barbara troost zoon

Als business development partner sta je in contact met collega’s, kandidaten, consultants en klanten. Die oplossingsgerichte houding is dan waarschijnlijk onmisbaar.

“Ja, dat is absoluut essentieel in mijn job. Ik ben er om te luisteren, om een oplossing te vinden. En om ervoor te zorgen dat niemand met vragen blijft zitten. Een antwoord vinden op een probleem kan bovendien alleen maar als iedereen zich erin kan vinden en ziet dat er een betere weg is.”

“Ik probeer steeds enthousiast en positief te blijven. In een moeilijkere situatie vind ik het belangrijk om te zien wat er wél goed loopt. Met oplossingen op de proppen komen, creatief denken, out of the box denken, de echte noden van mijn gesprekspartners begrijpen en op de juiste manier communiceren. Zo pak ik het aan.”

De campagneslogan is: ‘Een échte AUSY word je niet, dat ben je’. Wat betekent dat voor jou?

“Ik waardeer dat AUSY haar mensen neemt zoals ze zijn, in alle eenvoud en naturel. Omdat je jouw persoonlijke vaardigheden hier volop kan inzetten, kan je volledig op jouw manier doelen bereiken. Ik kan hier volledig mezelf zijn, en dat maakt het werk aangenaam en vlot verloopt.”

 

Barbara troost zoon

In je filmpje lezen we: ‘Een luisterend oor is al 99% van de oplossing.’ Kan je dat wat meer duiden?

“De slogan weerspiegelt perfect wat ik denk. Als iemand me benadert met een probleem of een behoefte, probeer ik, door gewoon de tijd te nemen om te luisteren, gerust te stellen en vertrouwen in te boezemen.”

En nu jij?

Ben je ervan overtuigd dat jij ook de nodige dosis “AUSY” in je hebt zitten? Zoek in onze vacatures en vind een nieuwe uitdaging!