Maak van je website een knappe prins, geen harig monster (deel 3)

2018-03-08 15:39
|
Lezen in 3 minuten
|
Educatie

Perfect snapshot monsters: het laatste deel in onze reeks over digitale monsters. Digitale monsters zijn producten die hun doel niet vervullen. Ze zijn nefast voor de gebruikerservaring en brengen op verschillende manieren schade toe. En dat is het laatste wat je wilt!

  • In deel 1 lees je wat er gebeurt als producten kunstmatig het succes van andere producten willen nabootsen.
  • Uit het tweede deel onthoud je vooral dat het belangrijk is om rekening te houden met de eindgebruiker.

Welke belangrijke lessen leren perfect snapshot monsters ons?

Perfect snapshot monsters: als producten niet evolueren doorheen de tijd

Perfect snapshot monsters ontstaan als het digitaal product gecreëerd wordt zonder rekening te houden met een van de meest belangrijke dimensies: tijd.

Een goede werkwijze? Ontwikkel een eerste versie van het product en pas het daarna stap voor stap aan. Typisch zijn perfect snapshot monsters producten de van bij het begin zo mooi mogelijk moeten zijn en waaraan nadien nog maar weinig aandacht wordt besteed. Maar niks is van de eerste keer perfect, zelfs al kostte het veel tijd en geld.

Er bestaan 3 soorten perfect snapshot monsters:

1. Visuele monsters

Visuele monsters zijn digitale producten die gecreëerd zijn om er goed uit te zien. Designers maken waarheidsgetrouwe mock-ups in Photoshop om zo snel goedkeuring te krijgen van het management. Daarna wordt het product gebouwd.

2. One shot monsters

Het gaat hier om sterk afgelijnde projecten, zonder missie, tijdspad of strategie. Het product wordt noch opgevolgd, noch geüpdatet. Op die manier verandert het in een verouderde tool die alleen maar frustraties oplevert, tot het uiteindelijk vervangen wordt.

3. Patchwork monsters

Voeg je aan one shot monsters extra features toe, zonder enige vorm van samenhang of eenheid? Dan creëer je een patchwork monster.

Hoe brengen deze monsters schade toe?

Digitale producten zijn geen statisch gegeven: ze zijn voorbestemd om gebruikt te worden, om te interageren. Het is een dynamisch proces dat een zekere tijdlijn volgt.

Wordt er met die tijdlijn geen rekening gehouden, dan kunnen de digitale producten op 2 manieren schade toebrengen:

  1. Ze schaden gebruikers omdat de flow niet geoptimaliseerd is. Het kan gaan om eindgebruikers die knappe pagina’s te zien krijgen, maar hun taak niet kunnen uitvoeren. Of intermediaire gebruikers, zoals content creators, kunnen de content uiteindelijk niet goed meer beheren, omdat het design slechts een beperkt aantal contentitems toont.
     
  2. Ze schaden de organisatie omdat het product, door de manier waarop het gebouwd is, niet vlot kan evolueren doorheen de tijd. Typisch zie je dan dat het product niet meer aangepast wordt, tot het er een paar jaar later verouderd uitziet. Het gevolg? Een nieuw, duur designproces.

Hoe spot je zulke monsters?

Heeft het project een duidelijke planning en scope, maar ontbreekt het grotere plaatje, inclusief missie, uiteindelijke doel en volgende stappen? Of start het project met design mock-ups zonder documentatie over hoe ze gebruikt worden?

Dan heb je waarschijnlijk te maken met een perfect snapshot monster.

Hoe versla je perfect snapshot monsters?

Bij perfect snapshot monsters wordt het budget gebruikt om het product te bouwen met zoveel mogelijk features tot het budget op is.

Maar eigenlijk doe je het beter zo: omdat je van de eerste keer geen perfect product kan ontwikkelen, bepaal je eerst wat je wil bereiken. Je creëert een eerste versie met de voornaamste functies en content. Nadien, in een follow-up fase, verbeter je het product.

Ook een aanrader is om op een eenvoudige manier bij te houden wat je zeker moet onthouden. Geen pdf-bestand van 200 pagina’s, wel een paar behapbare deliverables zoals:

  • Informatie over de organisatie
  • De missie van het project
  • De gebruikers
  • De toptaken
  • De visuele stijl van het product

Zo heb je iets om makkelijk naar terug te grijpen en blijf je steeds consistent.

Om af te sluiten: zorg ervoor dat je de interacties van je oplossing test vooraleer je ze start te bouwen of lanceert. Probeer belangrijke gebruikersscenario’s uit: zijn ze logisch, praktisch, aangenaam? Dat kan je doen via:

  • Rollenspellen
  • Papieren schetsen
  • Wireframes
  • Prototypes
  • Het afgewerkte product