Een ‘lean’ handleiding waar élke organisatie baat bij heeft

01-07-2018 23:32
|

De 5 basisprincipes van lean management

Lean management vertrekt vanuit vijf vragen, die in een vaste volgorde voorkomen.    

1.      Wat betekent ‘waarde’ voor elke stakeholder?

‘Waarde is wat de klant wil betalen’ is een veelgehoorde opmerking. Maar voor lean management tellen alle stakeholders: van aandeelhouders die winst nastreven, over werknemers die een veilige werkomgeving willen, tot buurtbewoners die baat hebben bij een goed geïntegreerd bedrijf. Als je zaken zonder waarde kunt wegwerken – denk aan voorraden (kapitaal dat niet rendeert) – levert dat substantiële verbeteringen op.

2.      Waar in het proces wordt waarde toegevoegd?

Value stream mapping is een tweede belangrijke stap. Door het hele proces in kaart te brengen, zie je waar waarde ontstaat en wie daarvoor zorgt, maar lokaliseer je ook verspilling (waar moeten orders bijvoorbeeld wachten?).

3.      Hoe creëer je een flow?

Ten derde is het zaak om de stappen die waarde toevoegen na elkaar te zetten en alle andere stappen te elimineren of minstens te reduceren en parallel uit te voeren, zodat ze de opeenvolging van waardecreërende activiteiten niet onderbreken. Zo’n flow verkort het proces aanzienlijk.

4.      Hoe stem je het tempo van het proces af op dat van de vraag?

Traditionele werkwijzen (een order lanceren en pushen van werkstation naar werkstation) leiden tot voorraadophopingen die je vermijdt als je het proces door de marktvraag laat trekken. Een voorbeeld van zo’n ‘pull’-productie is een auto-assemblagelijn waarop een mix van bodies afgewerkt wordt volgens de wensen van de klant.

5.      Hoe bereik je perfectie?

Tot slot is het cruciaal dat elke productiemanager een gemba-manager wordt: iemand die op de vloer aanwezig is. Er schuilen namelijk grote verbeteringen in ‘hidden wastes’ die je alleen opmerkt door effectief te gaan kijken.