De evolutie naar de digitale bankier op afstand

29-11-2018 10:04
|

Betaal jij al met cryptocurrencies als Bitcoin, via een Google bank of een mobile pay aanbieder als Apple Pay, Payconic of Android Pay? Zelfs als je dat niet doet, zullen deze termen je waarschijnlijk niet vreemd klinken. Banken hebben het de laatste jaren niet gemakkelijk gehad. Na de imagoschade in 2008 worden ze ook nog eens geconfronteerd met de razendsnelle disruptie in de sector. Door nieuwe technologieën krijgen banken namelijk te maken met heel wat extra concurrentie, en in een worst case scenario worden ze misschien wel overbodig.

De financiële sector in de voortrekkersrol

Onder meer door big data, artificiële intelligentie en blockchain werd de financiële sector de laatste jaren wakker geschud. Daardoor schieten de FinTech-startups de dag van vandaag als paddenstoelen uit de grond. Toch laten de banken zich niet doen en springen ze mee aan boord om hun toekomst in de veranderende wereld veilig te stellen.

De bank van de toekomst is in de maak en vraagt nieuwe profielen. De uitdagingen op vlak van personeel zijn immens en wij bij AUSY bieden als expert de banken de ondersteuning die ze nodig hebben.

(R)evolutie van het klantencontact

Kun je je nog herinneren wanneer je nog eens een overschrijving deed bij jouw bank? Waarschijnlijk is dat lang geleden. Ook van andere diensten verwachten we tegenwoordig dat ze online kunnen gebeuren.

De manier waarop banken in contact staan met klanten is de laatste jaren dus drastisch veranderd. Zowel een goede customer experience online als offline zijn onontbeerlijk. Op elk moment van de dag verwachten klanten snel en relevant advies. Een herorganisatie dringt zich op om op een kwalitatieve manier tegemoet te komen aan die veranderende klantbeleving.

De 3D-bankier

Het bankieren op afstand verloopt vandaag reeds grotendeels via professioneel uitgeruste contactcenters. Hoewel wij als klant amper nog bij ‘onze’ bankdirecteur aankloppen, staan contactcenters wél van 7 tot 22 uur voor ons klaar.

Deze centers worden bemand met de zogenaamde 3D-bankier: goed opgeleide talenten, flexibel inzetbaar en zeer klantgericht. De 3D-bankier is vertrouwd met de nieuwste technologieën en denkt voortdurend mee met ons.

Ondertussen wordt het bankkantoor heruitgevonden en krijgt het extra toegevoegde waarde. Het kantoor wordt voor de professionele klant het verlengstuk van zijn bestuursruimte en als particuliere klant vind je er dan weer het juiste advies in de snel veranderende financiële diensten. Ook hier heb je terug de 3D-bankier nodig die proactief oplossingen aanbiedt voor beiden.

De ideale instapperiode

De imagoschade na de crisis in 2008 lijkt stilaan hersteld en banken hebben duidelijk naar hun klanten geluisterd. Dat ze hun portfolio’s en services continu uitbreiden en veel toegankelijker zijn geworden, is echter niet alleen een voordeel voor ons, maar ook voor de nieuwe lichting medewerkers. Klinkt interessant, niet?

We zijn ervan overtuigd dat vandaag het uitgelezen moment is om als werknemer in de banksector te stappen: instappen in een sector in volle evolutie, maar met heel wat mogelijkheden. Banken investeren fors in de opleiding van nieuwe medewerkers en bieden op korte termijn heel wat doorgroeimogelijkheden. Als partner van een groot aantal toonaangevende banken hebben wij een bijzonder ruim aanbod aan vacatures voor de 3D-bankier.

Gezocht: ook ‘atypische’ profielen

Ook bachelors of masters uit een niet-economische of financiële richting komen volop aan de bak. De intrinsieke competenties als klantgerichtheid, flexibiliteit, commercialiteit en oplossingsgericht denken zijn immers veel belangrijker geworden. Onze recruiters zijn zo vertrouwd met het geschikte profiel voor de bank dat ze de witte raven steeds weten te vinden.

Klinkt zo’n job als 3D-bankier echt iets voor jou? Of zoek je net dergelijke profielen? Neem dan gerust contact op met Evelien Blondé (evelien.blonde@cx.ausy.be of 02 474 60 06). Zij en haar team helpen je graag verder!