Agile rekruteren: efficiëntie, wendbaarheid en snelheid

08-03-2019 08:03
|
Lezen in 3 minuten
|

De Agile werkmethodologie kent zijn oorsprong binnen software development, maar de basisprincipes ervan worden vandaag doorgetrokken in alle mogelijke teams. Ook bij AUSY,  en ook op vlak van talent acquisition.

Andy, CEO van AUSY: “Agile is hier meer dan een buzzword. De methodologie plaatst aanpasbaarheid, flexibiliteit en vrijheid boven hiërarchie. Combineer dat met de digitale mindset van onze collega’s en je weet dat we probleemloos inspelen op verwachtingen en veranderingen. Agile is dus ook als het ware een mentaliteit die ingebakken zit bij onze teams en dus in de cultuur van onze organisatie.”

Dorine en Maria werken respectievelijk als Recruitment Consultant en Business Director binnen ons vakdomein Sales & Marketing. Daily stand-ups, prioriteitsbepaling en snelle feedbackprocessen maken de recruitment cyclus binnen hun team aanzienlijk korter. Hun definitie van done? De juiste persoon op de juiste job!

Ons Agile Recruitment Manifesto

1. Individuals and interactions over processes and tools

Ons rekruterinsproces is geen kwestie van one size fits all. Klanten en kandidaten staan centraal en we gaan voor een aanpak op maat.

We sluiten ons ook aan bij de tech & touch-aanpak van de Randstad Group: tools en technologieën optimaliseren het selectieproces, maar ondersteunen te allen tijde het menselijk contact.

2. Effective results over comprehensive documentation

Een Agile aanpak maakt documentatie niet overbodig, maar focust daarbij wel op toegevoegde waarde. Een duidelijke CRM-systeem en een inhouse cv tool dragen daartoe bij.

3. Customer collaboration over contract negotiation

Duidelijke communicatie en goede samenwerking staan centraal bij elke intake, net zoals permanente feedback. Zo zijn de noden van elke stakeholder op elk punt in het proces duidelijk en kunnen we snel inspelen op veranderende behoeftes.

4. Responding to change over following a plan

Recruitment is grotendeels een complex en onvoorspelbaar proces, zonder standaard plan. Daily stand-ups en wekelijkse recruitment meetings laten ons toe om onze aanpak tijdig bij te sturen.

Agile tweaks die werken

Hoe werkt dat nu concreet, vooral binnen het domein Sales & Marketing, maar ook bij onze collega’s uit de andere vakdomeinen? Dorine en Maria vertellen je welke tweaks ervoor zorgen dat hun manier van werken efficiënt, wendbaar en snel verloopt, zonder daarbij aan een kwalitatieve dienstverlening in te boeten.

Communicatie

Maria: “We omarmen technologieën die het werken vlotter en efficiënter laten verlopen. Wij gebruiken bijvoorbeeld Google Meet en Slack om in realtime met elkaar te communiceren, zowel binnen als buiten de organisatie.”

“Ook Boomerang is voor veel recruiters een onmisbare tool. Het helpt ons om mails te plannen en op exact het juiste moment in de inbox van de kandidaat of klant te laten toekomen.”

Transparantie

Dorine: “Transparantie is key. Via stand-ups aan ons Kanban-bord weten we wie waarmee bezig is en kunnen we prioriteiten leggen. Op die manier kunnen we elkaar ook snel helpen: krijgt de ene collega bijvoorbeeld een vacature moeilijk ingevuld, dan denkt de andere collega misschien wel aan een potentiële kandidaat.”

Procesoptimalisatie

Maria: “Pas na een interview met een kandidaat een verslag uitschrijven voor de klant? Doen we niet meer. We doen dat vlotjes tijdens het interview zelf al. Zo sturen we sneller feedback naar de klant, een win-win voor elke partij.”

“Ook van Checkster zijn we grote fan. De tool laat ons toe om digitaal referenties van onze kandidaten te checken bij ex-werkgevers. Die manier van werken levert een aanzienlijke tijdsbesparing op!”

Samenwerking

Dorine: “We bereiken samen efficiënt ons doel, los van onze rollen binnen de organisatie. Recruiters zoeken niet louter kandidaten, maar ondersteunen account managers bijvoorbeeld door het intakegesprek bij de klant over te nemen. Omgekeerd nemen account managers soms deel aan interviews.”

Timemanagement

Maria: “Naar Brussel? File! We hebben de nodige technologie in huis om conference calls met klanten vlot te laten verlopen. Hebben we klanten die zich binnen een straal van 10 km van elkaar bevinden, dan groeperen we die bezoeken op een voormiddag.”

“Ook onze kandidaten profiteren van onze Agile mentaliteit. Onze verschillende HR centers laten toe om hen over heel België ontmoeten. Bovendien zijn we zelf overal verbonden met ons IT-netwerk dankzij de manier waarop onze IT-infrastructuur opgezet is.”