7 tips voor filiaalmanagers in het veranderende retaillandschap

17-01-2019 13:02
|
Lezen in 2 minuten
|

Steeds beter geïnformeerde klanten en de blijvende groei van e-commerce hertekenen het retaillandschap. “De klant is vandaag niet langer koning maar keizer”, stelt Emmy, Business Development Partner bij AUSY.

Hoe speel je als filiaalmanager in op die veranderingen? Emmy deelt met jou 7 tips die gegarandeerd leiden tot succes!

1. Zet je human skills in

“Vroeger was je als filiaal- of afdelingsmanager goed met cijfers en vlot in verkoop. Vandaag letten we bij de aanwerving vooral op affiniteit met de productgroep en sterke human skills”, verduidelijkt Emmy. De trends in retail maken inderdaad duidelijk dat een verkooppraatje alleen niet meer volstaat.

2. Entrepreneur met feeling

Emmy: “Speel je in op je specifieke locatie en sector, dan gaat je omzet de hoogte in. Een hippe stadsbuurt of studentenwijk vraagt een ander gamma dan een kleine gemeente. En met ruimere openingsuren en een betere voorraad heeft de doe-het-zelfmanager een streepje voor op groothandels.”

3. Zet in op acties

“Een creatieve afdelingsmanager zorgt voor betere cijfers met de slimme presentatie van zijn producten: inspirerende voedselcombinaties en proefstandjes brengen je klant op ideeën”, vertelt Emmy.

“Uiteraard zorgen ook koppelverkoop, merchandising en doordachte plaatsing in de rekken voor een vlotte verkoop.”

4. Wees soepel met openingsuren

Emmy: “De online winkels laten je tot middernacht bestellen voor een levering de dag nadien. Langere openingsuren en winkelen op zondag zijn daar een logisch antwoord op, maar zorgen voor extra HR-vragen.”

5. Word een echte peoplemanager

Niet alleen de consument focust op beleving, ook je personeel wil zich goed voelen op de werkplek.

“Als goede manager organiseer je opleidingen, bied je kansen en meer verantwoordelijkheid. Naar de consument toe blijft klantvriendelijkheid primordiaal”, aldus Emmy.

6. Onderschat de impact van digitale informatie niet

Tegenover een goed geïnformeerde consument moet meerwaarde staan. “Winkels verleiden vandaag als ze uitgebreide kennis en een stevige service na aankoop bieden”, vertelt Emmy. “Anders bestelt de klant genadeloos online. Maak dus het verschil met informatie, levering en installatie.”

7. Wees aandachtig voor trends

Tot slot staat ook trendgevoeligheid hoog op de radar. “Outfits, cocktails of snufjes: als je weet wat goed scoort bij de klant, dan komt hij naar jouw winkel. Een goede retailmanager signaleert dat meteen bij het hoofdkantoor. Wederom het belang van de human touch.”

Neem contact op

Vink jij als retailmanager elke skill af op het lijstje? Of ben je net op zoek naar dergelijke profielen? Let’s talk! Neem contact op met Emmy Thomassen (emmy.thomassen@ausy.be of 0471 37 98 14).