7 dingen die je niet mag vergeten wanneer je je nieuwe website live zet

2018-05-11 08:10
|
Lezen in 3 minuten
|
Educatie

Bijna klaar om je nieuwe website te lanceren? Super! In de drukte van de laatste dagen zie je soms belangrijke zaken over het hoofd. Met deze tips zet je met een gerust hart je site live.

1. Redirect oude URL’s

Google zorgt voor een belangrijke dagelijkse instroom van bezoekers op de site. Het is dus belangrijk dat Google snel de nieuwe structuur van je website leert kennen.

Trek uit je web analytics tool een lijst van de top 100 “entry pages” (= hoe mensen op de site binnenkomen), en map die naar de nieuwe overeenkomstige pagina op de nieuwe website. Deze lijst van “redirects” moet je op voorhand in het CMS of de server configuratie ingegeven, zodat mensen die de eerste dagen nog oude links in Google volgen, meteen op de juiste pagina terechtkomen.
 

2. Pas de web analytics tags aan

Web analytics tags neem je best mee van de oude site naar de nieuwe, zodat je de resultaten van de oude en de nieuwe site kan vergelijken. Maar het is ook belangrijk dat op de testversie van de nieuwe site ook test-tags staan.

Een optie is om een filter in Google Analytics te maken zodat bezoeken aan de testversie van de site niet worden meegeteld. Eenmaal de site live staat, is het belangrijk om meteen te testen of de analytics tags correct werken. De eerste dagen wil je namelijk geen bezoekersdata verliezen!  
 

3. Monitor 404-fouten

De eerste uren dat je nieuwe website live staat, kunnen nieuwe bezoekers toch op 404-fouten (pagina niet gevonden) stoten. Dat kan komen door:

  • Oude links vanuit andere websites
  • Kleine fouten in het redirect plan 
  • Gebroken links in de nieuwe website

Het is belangrijk om die fouten permanent en bijna live te monitoren en meteen bij te sturen. Zorg ook voor een duidelijke 404-pagina met goede opmaak en tekst. Deze tips helpen je daarbij.

4. Voer een performance test uit

De nachtmerrie van elke webmaster? Een nieuwe site die het de dag van de grote lancering meteen begeeft onder de bezoekers. Het is nochtans niet moeilijk om een performance test uit te voeren. Elke website heeft zijn grenzen in stabiliteit onder load van veel bezoekers. Het is gewoon belangrijk om die grenzen te kennen.

Daarnaast is het ook belangrijk om de eerste uren na de lancering de communicatie rond de nieuwe website te spreiden. Meet ook de impact van de eerste bezoekers voordat je bijvoorbeeld grote mailings met aankondigingen uitstuurt.
 

5. Check op dummy content

Vaak blijft er dummy tekst achter op de site als die live gaat. Het is dus belangrijk om alle pagina’s goed checken. Nóg beter is om dummy teksten te vermijden bij het evalueren van webpagina’s en designs. Zulke teksten zijn namelijk zelden representatief voor de werkelijke content.

Teksten zijn een belangrijk onderdeel van het design en de gebruikservaring. Probeer je webpagina dus van bij het begin te vullen met “echte” tekst.  Lees meer over de gevaren van dummy tekst.  
 

6. Sluit de oude website af en archiveer hem

Het is het beste om de oude website nog enkele weken op een server te laten staan. Je moet wel de toegang afsluiten, zodat Google de site niet meer indexeert. Nadien is het aangeraden om de oude website als archief bij te houden. Dat kan eventueel als statische dump - een verplichting voor overheidswebsites.

7. Kies voor een soft launch i.p.v. een big bang launch

Kies bij voorkeur voor een “soft launch”, of een bètaversie van de site voor een select publiek. Zo vang je de eerste feedback op en kan je meteen bijschaven voordat de website naar het grote publiek gaat.

Een tool zoals Hotjar kan daarbij helpen. Met Hotjar kan je onder andere heatmaps maken, het surfgedrag opnemen en het invulgedrag bij formulieren analyseren.