IT

Werken “op de luchthaven”? Dat kan bij AUSY!

Wat doet Brussels Airport Company nu precies?

“Eenvoudig gezegd baten zij de luchthaven uit”, vertelt David, Service Delivery Manager bij AUSY."

“Via onze IT service desk ondersteunen onze consultants de mensen die bij Brussels Airport Company werken. Dat wil zeggen dat zij incidenten met laptops, smartphones, tablets en printers oplossen, en aanvragen daarover behandelen.”

“Maar evenzeer doen ze interventies in het luchthavengebouw of grijpen ze in als 1 van de vele schermen die onder andere beelden van beveiligingscamera’s weergeven, het begeeft. Tot slot ondersteunen onze consultants ook de verschillende brandweerkazernes op de luchthaven”, aldus David.

Klinkt best wel spannend! Je kan je dus wel voorstellen dat je uit het juiste hout gesneden moet zijn als je als consultant aan de slag wilt bij BAC. Lucky bastards Frederik, Quinten, Bert, Sara en Robin geven je met plezier een kijkje achter de schermen van “hun” service desk.

 

Aan het werk bij Brussels Airport Company

 

Meerijden op de tarmac

Als we hen vragen wat ze het leukste aspect aan hun job vinden, geven ze allemaal zonder verpinken hetzelfde antwoord: de omgeving. Wat bedoelen ze daar precies mee? Het is leuk dat je tussen de vliegtuigen zit, maar dat is lang niet alles: “Je moet regelmatig naar de controlekamer, de aankomsthallen, de brandweer of de pier”, vertelt Bert.

“Het is ook wel leuk dat je af en toe mag meerijden met een collega op de tarmac (start- en landingsbaan). Zelf mogen we daar niet rijden, omdat je daar een speciaal luchthavenrijbewijs voor nodig hebt”, vult Quinten aan. Ben je een zoetebek? Dan is er volgens Robin nog een bijkomend voordeel aan al die verplaatsingen: “Nadat ik het IT-incident heb opgelost, stop ik soms snel even bij Starbucks of Panos. Ook bij de brandweermannen valt er vaak iets lekkers te rapen.”

En dat is hem meer dan gegund, want van hard werken krijg je honger!

Niet zomaar first line support

Die verplaatsingen geven deze opdracht duidelijk een meerwaarde. Wat maakt BAC verder nog zo’n toffe omgeving om te werken? Bert: “Brussels Airport Company is niet alleen een leuke, maar ook een leerrijke omgeving. Je krijgt hier veel vrijheid om een probleem aan te pakken. Op die manier leer je veel bij.”

“Neem nu bijvoorbeeld de computer die bij de politie stond, en verhuisde naar de andere kant van de luchthaven. We hebben die helemaal geherconfigureerd, maar toch werkte er iets niet. We krijgen de kans om ons daar dan in te verdiepen en hoeven er niet onmiddellijk de collega’s van 2nd of 3rd line bij te halen.”

Ook Quinten ervaart die vrijheid: “Onze job is eigenlijk een toffe mix van 1st en 2nd line. Zoals Bert al vertelde, mogen we inderdaad mee naar oplossingen zoeken voor specifieke problemen. Geraken we er niet aan uit of gaat een probleem ons petje te boven, dan sturen we het ticket door naar het andere team. Via die collega’s kunnen we het verloop nog verder opvolgen."

 

Werken bij Brussels Airport Company

 

Geen plaats voor chaos

Die verantwoordelijkheid en vrijheid is een groot voordeel. Maar niet iedereen kan daarmee omgaan. Bert verduidelijkt dat: “Doordat je zoveel vrijheid hebt, is het belangrijk dat je zelf heel gestructureerd te werk gaat.”

“Bert heeft gelijk. Er gebeurt altijd wel iets, en er kunnen zich ook steeds incidenten voordoen. Het is heel belangrijk dat je het overzicht weet te bewaren en je tickets voorziet van voldoende informatie. Je moet dus met andere woorden ook administratief sterk zijn”, vult Robin aan.

Je leert de job al doende

Wil je aan de slag gaan als consultant bij Brussels Airport Company, dan komt een brede basiskennis in IT goed van pas. Weet je al het een en het ander van Windows, dan is dat heel mooi meegenomen. Maar eigenlijk leer je het meeste al doende: “Ik had zeker een goede basiskennis, maar kom bij BAC in contact met software die ik aanvankelijk nog niet kende. Het is vooral belangrijk dat je wilt bijleren”, vertelt Bert.

Sara vult aan: “Klantvriendelijkheid en professionaliteit zijn ook erg belangrijk. Als je het antwoord op een vraag niet weet, is het belangrijk dat je weet hoe je moet zeggen dat je het niet weet. En je moet mensen kunnen geruststellen, dat ook.”

 

Werken bij Brussels Airport Company

 

Quinten is dan weer van mening dat je best stressbestendig bent: “Gisteren viel het internet over heel Brussels Airport bijvoorbeeld 5 minuten uit. Je krijgt dan constant telefoon en het hoofd van ICT Operations staat onmiddellijk aan je deur. Meestal is de oplossing eenvoudig, maar je moet op dat ogenblik wel snel en correct kunnen handelen.”

Verder raden ze werken als consultant voor Brussels Airport Company, en AUSY in het algemeen, alleen maar aan: “Deze job is ideaal voor een starter”, zegt Robin. Bert springt hem bij: “Als je ervaring wilt opdoen en nieuwe projecten wilt leren kennen, dan moet je consultant worden bij AUSY. Gewoon doen!”

Wil je de raad van Bert opvolgen? Scrol dan zeker eens door onze vacatures. Wie weet start je binnenkort met een nieuwe uitdaging!

Lees verder

Mike and Thomas laughing
Als collega’s vrienden worden: de bromance van Mike en Thomas
#friendship #bromance
Bedrading
3 vragen aan Support Engineer Maarten
#support #consultancy
typewriter - blue
Digital Savviness Academy: antwoord op digitale transformatie
#IT #digitalsavvinessacademy