Engineering

In-vehicle tests kleuren de dag van Test Engineer Bert

Er zijn zo van die jobs die stevig tot de verbeelding spreken. Neem nu de job van Bert: hij werkt als Test Engineer van Ford-wagens. Menig autoliefhebber heeft nu ongetwijfeld al pretlichtjes in de ogen. En terecht! Wedden dat je wel eens een dagje (of twee) wilt ruilen?

Werken in de automotive industrie: meer dan bureauwerk

Binnen de afdeling Vehicle Dynamics behoort Bert tot het team dat verantwoordelijk is voor de kalibratie van Ford Stability Control (FSC). Dat is de inhouse stabiliteitscontrole van Ford. In mensentaal? “Samen met het team sta ik in voor hoe en wanneer het remsysteem ingrijpt bij situaties van gripverlies (over- en onderstuur), maar ook bij rollover situaties”, aldus Bert.

 

Bert Boen AUSY-consultant


Wat hij vooral apprecieert aan de job, is de goede balans tussen bureauwerk en de praktische aspecten: “Ik rijd verschillende in-vehicle tests. Zo verzekeren we dat onze kalibratie alle requirements haalt, en dat tegelijkertijd het voertuiggedrag zo wordt beïnvloed dat Fords fun to drive karakter behouden blijft. We moeten dat garanderen op verschillende soorten ondergrond, dus we reizen vaak naar speciale testsites om de kalibratie te testen op bijvoorbeeld sneeuw en ijs.”

Bert: “De sector is enorm boeiend. Ik vind het vooral fantastisch dat ik meewerk aan de rijeigenschappen van een auto. Onlangs leverden we de eerste definitieve kalibratie voor een project waaraan ik de afgelopen 2 jaar meewerkte van begin tot einde. Daar ben ik eerlijk gezegd wel fier op!”

Treed in de voetsporen van Bert

Ben je ervan overtuigd dat je uitblinkt in een job in de automotive sector? Scrol door onze engineering jobs en join #teamAUSY!

Belangrijke skills binnen vehicle engineering

Bert: “Naast de juiste werkbalans vind ik ook de sfeer op de werkvloer en tussen de collega’s belangrijk in een job. Gelukkig vind ik dat terug bij Ford. Zo verloopt de samenwerking vlot. Doorheen de jaren heb ik immers geleerd dat samenwerken met mensen een van de belangrijkste skills is die je kan hebben.”

“Dat lijkt evident, maar dat is het niet altijd”, vult Bert nog aan. Maar het maakt het werk zoveel efficiënter, beter en vooral leuker!”

“Daarnaast komen geduld, doorzettingsvermogen en een hands-on mentaliteit van pas. Zeker als je aan het troubleshooten bent bij een prototype van een voertuig dat nog niet volledig op punt staat.”

Volgens Bert beschik je best ook over de nodige management skills: “Die skills helpen je vooral bij het aansturen van teams, maar ook bij het bedenken en uitvoeren van strategieën.”

Laat die zelfrijdende wagen nog maar even achterwege

Wat de toekomst nog mag brengen? Daar is Bert duidelijk over: “Ik hoop dat ik vanuit de vehicle engineering de evoluties naar nieuwe aandrijflijnen en andere technologieën kan blijven meemaken. En dat de zelfrijdende auto er pas komt wanneer ik met pensioen mag, want ik rijd nog iets te graag zelf met de wagen!”

Lees verder

Industry 4.0: hoe word je een Factory of the Future?
#Engineering #Clients
Stagiairs Olivier en Géo maken hun bachelorproef in onze tekenkamer
#Engineering #Career
Maaidorsers oogstklaar krijgen? Race tegen de klok voor Hydraulic Designer Wesley!
#Engineering #Career