Engineering

Stagiairs Olivier en Géo maken hun bachelorproef in onze tekenkamer

Wist je al dat je als Engineering student stage kan lopen in onze Technical Design Centers? Olivier (Elektromechanica aan HoGent) en Géo (Ontwerp- en productietechnologie aan Odisee Gent) lopen stage in onze tekenkamer in Gent én werken er ondertussen aan hun bachelorproef. Dat doen ze in samenwerking met onze klant CNH.

Een pittige combinatie, maar dankzij hun gedrevenheid en de persoonlijke begeleiding van mentor Johan komt dat helemaal goed!

Keuze voor een stageplaats viel al snel op AUSY

Laat ons beginnen met het begin: hoe zijn jullie met AUSY in contact gekomen?

Olivier: “Ik ging op zoek naar vacatures in de richting die ik wou doen en stootte zo op een job als Mechanical Design Engineer bij AUSY. Die job sprak mij aan omdat er ook een groot deel tekenwerk aan te pas kwam.”

“Ik polste zelf naar de mogelijkheid om mijn bachelorproef te doen via AUSY. Na een gesprek met Johan mocht ik starten.”

“Ik kreeg dan weer een lijst met mogelijke stageplaatsen via de school”, vertelt Géo. “Mijn prof tipte me AUSY en ik ben blij dat ik die keuze gemaakt heb! Ik had namelijk nog 2 andere opties, maar de uitdaging hier was groter door de combinatie van een bachelorproef mét ontwerp, en dat in samenwerking met een klant.”

Persoonlijke begeleiding, maar met voldoende verantwoordelijkheid

Op welke manier begeleidt Johan jullie tijdens de stage?

Géo: “Johan ging met mij naar CNH om de case uit te leggen. Olivier en ik kregen de kans om een opleiding Creo Parametric (het tekenpakket dat bij CNH gebruikt wordt) te volgen, we wisselen ideeën uit met Johan enzovoort.”

“Maar de concrete uitvoering neem ik wel volledig voor mijn rekening: ik bouwde zelf mijn testopstelling op bij het bedrijf en ga af en toe naar daar om testen uit te voeren.”

Olivier vult aan: “Waar ik hulp nodig heb, krijg ik die ook van Johan. Bijvoorbeeld als een te tekenen patroon niet duidelijk is of de nummering niet klopt. We werken hier in een landschapsbureau, dus Johan is snel bereikbaar in geval van nood. En ook als hij er niet is, kunnen we hem steeds telefonisch bereiken.”

 

Sfeerbeeld tekenkamer

 

Mooie complimenten voor jou, Johan! Heb je een specifieke aanpak?

Johan: “Ik probeer hen waar mogelijk zelfstandig te laten werken. Verder bemoei ik mij zo weinig mogelijk. Zij nemen bijvoorbeeld zelf contact op met leveranciers of het bedrijf. Ik word enkel op de hoogte gehouden over het verloop. Ik jureer in juni trouwens de bachelorproef van zowel Olivier als Géo.”

3D-model voor snij- en plooimatrijs

Over die bachelorproef gesproken: wat is het thema daarvan?

Olivier: Ik werk aan een snij- en plooimatrijs die al 40 jaar oud is en waarvan enkel 2D-tekeningen bestaan. Dat stuk wordt gebruikt voor maaidorsers, om verschillende granen te filteren. Om daar veranderingen en verbeteringen aan toe te voegen, heeft CNH een 3D-model nodig.”

Ik kreeg de tekeningen en stukken doorgestuurd, en die ben ik nu volledig in 3D aan het omzetten”, vertelt Olivier. “Nadien moet ik aanpassingen doen aan de bestaande machine (zoals sensoren integreren voor de beveiliging) om minder storingen te hebben.”

Echte uitdaging: van nul beginnen om oplossing te ontwerpen

En de bachelorproef van Géo? “Mijn project is voorlopig minder concreet dan dat van Olivier. Waar hij start van tekeningen en een concreet gegeven, werk ik vanuit een probleemstelling waarvoor ik een oplossing moet ontwerpen.”

Géo gaat verder: “Het voorgelegde probleem is dat tijdens het poederlakproces een onderdeel, bijvoorbeeld een metalen geleidingsplaat, gecoat moet worden door de productiemachine. Maar doordat dit onderdeel gecoat wordt, verslechtert het coatingproces. Mijn opdracht bestaat erin om een machine te ontwerpen die de overspray van lak op dit onderdeel verwijdert of preventief voorkomt.”

Klinkt enorm boeiend! Kunnen jullie nog meer technische details geven over de proef?

Géo: “Ik ben net klaar met de voorstudie en enkele kleine tests. Van daaruit heb ik mijn testopstelling ontworpen. Daaruit blijkt dat de beste optie is om de poederlak mechanisch te verwijderen (met staalborstels afschuren). Nu ben ik bezig met een 3D-ontwerp in overleg met de mensen van CNH en Johan.”

“Tot op heden zijn er trouwens 2 werknemers een ganse dag per week bezig om deze coating te verwijderen. Reken uit welke enorme besparing dit zou zijn voor het bedrijf als dat niet meer nodig is door mijn oplossing.”

Als stagiair zelf in contact staan met leveranciers

Olivier: “Tijdens het eerste deel van de proef bekeek ik eerst hoe de matrijs opgebouwd is. Daarna heb ik die stuk per stuk helemaal heropgebouwd. De basisplaat schuift erin en per stap van 70mm wordt er een bepaalde bewerking gedaan.”

Er zijn 4 stappen in totaal, vertelt Olivier:

  1. Het stuk wordt op lengte gesneden
  2. Er wordt een gleuf gemaakt
  3. Het stuk wordt geplooid en het patroon wordt erin gestoken
  4. Het enige stuk afval dat er is, wordt via een laatste transportband weggevoerd

“Tijdens het tweede deel van de proef onderzoek ik of er een oplossing is voor het gaatje waar een veiligheidspin door gaat. Soms is het gat te ver of juist niet ver genoeg. Dat kan de pin scheef trekken. Als dat gebeurt, moet de machine stilgelegd worden.”

“CNH verwacht van mij dat ik een of meerdere oplossingen aanreik om sensoren te integreren in de machine, zodat de pin minder kan blokkeren en misschien zelfs helemaal overbodig wordt. Momenteel sta ik in contact met leveranciers om deze optie(s) te onderzoeken.”

Wat hebben jullie tot nu toe al bijgeleerd?

Olivier: “Dat er veel afhangt van dit project. Ik besef dat als ik een foutje maak dat zou toegepast worden op alle modellen, er veel in het hele proces zou fout lopen. Het is ook een hele eer om als student daar met die echte modellen te mogen werken.”

Géo: “Ik heb vooral geleerd dat CNH, uit het oogpunt van een student, veel budgetten spendeert aan onderzoek en testing. Dat betekent toch een hele verantwoordelijkheid.”

 

En zo komt het - we cross our fingers - tegen het einde van hun proef wel allemaal goed. Olivier & Géo tevreden, CNH voldaan en AUSY content. Iedereen gelukkig... Oh what a wonderful world!

Lees verder

Technical drawing
Nog meer girlpower in Engineering: technisch tekenaar Dominique
#engineering #girlpower #drafting
HR manager
Girlpower in engineering: ervaart Amélie de genderkloof?
#womeninengineering
Industry 4.0: hoe word je een Factory of the Future?
#Engineering #Clients