IT

Kom op tegen Kanker: een uniform Drupal-platform

AUSY Solutions, onze interne projectafdeling in Leuven en Gent, is al enkele jaren een trouwe partner van Kom op tegen Kanker. Stap voor stap, en project per project, timmeren wij samen met Kom op tegen Kanker aan een uniform Drupal-platform.

De meest recente realisatie? De vernieuwde website. Hoog tijd om onze fijne langetermijnsamenwerking in de kijker te zetten. Wie weet maak jij er binnenkort als developer, analist of stagiair ook deel van uit!

Voor we in de details duiken, eerst nog een super leuk weetje: ons team staat in voor de online betalingspagina waar gretig gebruik van gemaakt wordt tijdens de liveshow van Kom op tegen Kanker. Stel je voor dat jij kan zeggen dat je daar ook aan meewerkte! Leuk toch, die visibiliteit?

Vernieuwde website met aangepaste informatiearchitectuur

Kom op tegen Kanker is de voorbije jaren aan sneltempo gegroeid en onderging als organisatie een aantal veranderingen. De informatiearchitectuur en navigatiestructuur van de vorige site, die wij ook bouwden, waren aan een update toe.

Ons team nam de analyse voor haar rekening, stelde de wireframes op en bouwde een gebruiksvriendelijke Drupal 8 website. De site ging live in november 2018 met tal van nieuwigheden.

 

Homepage Kom op tegen Kanker

 

1. CRM-integraties via RabbitMQ

De site werd onder andere uitgebreid met 15 CRM-integraties met geoptimaliseerde workflows. Project Manager Jeroen legt uit: “Via RabbitMQ creëerden we een soort tussenlaag waar ‘berichten’ naartoe gestuurd worden. Denk aan inschrijvingen, brochures aanvragen, bestellingen doen enzovoort. Het CRM kan al die zaken op elk moment uit het systeem halen.”

“Het CRM pusht ook dingen in RabbitMQ, zoals acties van Kom op tegen Kanker die ze op de site willen tonen”, gaat Jeroen verder. “Er komt geen zware synchronisatie of API bij kijken, het systeem is makkelijk te monitoren en werkt razendsnel. Kortom: de beste oplossing om integraties in 2 richtingen mogelijk te maken.”

2. Contactformulier gekoppeld aan case management systeem

Bezoekers die via de site contact willen opnemen met Kom op tegen Kanker, doorzoeken voortaan eerst een gebruiksvriendelijke FAQ: “Vinden ze hun antwoord niet, dan kunnen ze een contactformulier invullen”, vult Jeroen aan. “In het formulier selecteren vraagstellers de juiste categorieën. Vervolgens komt de vraag terecht in een case management systeem, dat de vraag doorspeelt naar de juiste interne collega’s.”

3. Centrale zoekindex via Apache Solr

De website www.allesoverkanker.be werd niet door ons gemaakt, maar is wel een product van Kom op tegen Kanker. Het is een onafhankelijke informatiebron over kanker. Wat bleek: veel mensen zijn vooral bekend met www.komoptegenkanker.be en zochten ook daar naar informatie over bijvoorbeeld borstkanker. Maar op die manier vonden ze natuurlijk niet de juiste informatie terug.

Hoe hebben we dat opgelost? Jeroen: “Via Apache Solr creëerden we 1 centrale index. Het is voortaan dus ook mogelijk om in het zoekoverzicht van Kom op tegen Kanker de resultaten te tonen vanop Alles over Kanker.”

Druk je stempel op onze digitale projecten

Wil jij ook inhouse meewerken aan grote projecten voor straffe klanten? Join #teamAUSY en bouw een loopbaan uit vol uitdaging en afwisseling!

Drupal-opleiding op maat

Het team van Kom op tegen Kanker nam hun online content stevig onder handen. Logisch, aangezien we de structuur van de site volledig omgooiden.

Jeroen: “Een paar collega’s van Kom op tegen Kanker kregen in ons kantoor in Gent een Drupal-opleiding op maat. Zo leerden ze met het CMS werken. Door die intensieve samenwerking waren we op dat ogenblik ook in staat om nog kleine verbeteringen door te voeren in het CMS waardoor het systeem nog gebruiksvriendelijker werd.”

Campagnewebsites: een overzicht

100 en 1000 km voor Kom op tegen Kanker

Lopers die met 4-koppig team samen 100 kilometer afleggen, en fietsers die in peloton op 4 dagen tijd samen 1000 kilometer rijden. Dat zijn beide evenementen in een notendop.

De belangstelling voor beide initiatieven is enorm, waardoor er bij de organisatie en opvolging heel wat komt kijken. Wij richtten de backend zo in dat Kom op tegen Kanker eenvoudig de inschrijvingen kan beheren, de pelotons kan samenstellen, rapportages kan maken enzovoort.

100km-run voor Kom op tegen Kanker
1000km voor Kom op tegen Kanker

 

Nooit meer binnen roken

 

Nooit meer binnen roken

Zo startte Kom op tegen Kanker het jaar 2016 met het stevige voornemen om kinderen uit de tabaksrook te houden. Daarvoor lanceerden ze de sensibiliseringscampagne 'Binnen roken is nooit oké'.

Met deze campagne wil Kom op Tegen Kanker ouders afraden in huis te roken, zelfs wanneer de kinderen niet thuis zijn. Ons team bouwde de volledige website en draagt zo zijn steentje bij aan rookvrije woningen en wagens. Op de site wordt de bezoeker gesensibiliseerd door middel van verschillende tools zoals een quiz, een overzicht met tips, en de spots van de campagne.

 

Lees verder

Peter Benaets
Procesoptimalisatie: een win-win voor iedereen
#IT #Solutions #Process Optimisation
Analyst Developer Gert: “Mijn job is een uit de hand gelopen hobby”
#IT #Career
Hoe is het om te werken in ons Drupal-team?
#IT #Career