IT

Maak van je website een knappe prins, geen harig monster (deel 1)

Je kan je vast wel een gedrocht van een website (pardon our French) voor de geest halen. Je verbaast je over het onaantrekkelijke uitzicht. Wie gaf in hemelsnaam ooit goedkeuring om de site online te zetten!? Misschien deel je de website wel met je netwerk, om er samen eens goed om te lachen. Niets om je voor te schamen: er zijn zelfs mensen die zulke websites oplijsten voor hun plezier.

Het is duidelijk dat de websites in het lijstje hierboven echte “digitale monsters” zijn. Makkelijk te spotten en vaak eenvoudig te verbeteren. Toch zijn er ook monsters die subtieler tot uiting komen. Deze monsters zijn even goed nefast voor de gebruikerservaring van je digitale product. En dat is wel het laatste wat je wil!

 

Wat zijn digitale monsters?

Een digitaal monster is een digitaal product dat niet tegemoetkomt aan de voornaamste noden en wensen van de doelgroep.

Het gaat dus in principe niet om websites die “pijn doen aan je ogen”. Als het product gecreëerd is met een bepaald doel voor ogen, maar dat doel niet kan vervullen, dan is het een monster. Het neemt niet de vorm aan die het moet aannemen en brengt schade toe.

 

Hoe komen digitale monsters tot stand?

“Let’s create this product. It does not help us or our users, but we don’t care, let’s ship it anyway.” - No one, ever.

Start je met een digitaal project, dan zet je alles op alles om het te doen slagen. Je wil dat gebruikers tevreden zijn. Dat impliceert dus dat het tijdens het project ergens fout gaat, waardoor de prins op het witte paard verandert in het harige beest. Slechte designers creëren doorgaans geen digitale monsters. Foute beslissingen wél.

 

Welke soorten digitale monsters bestaan er?

Digitale monsters kunnen we doorgaans indelen in 3 categorieën:

  1. “Shiny rainbow” monsters
  2. “Ivory tower” monsters
  3. “Perfect snapshot” monsters

In dit artikel gaan we dieper in op de eerste categorie. In latere artikels kijken we ook naar de andere soorten monsters - stay tuned!

 

Shiny rainbow monsters: UX is geen universeel gegeven

Wanneer komen deze monsters tot stand? Als een oplossing gecreëerd wordt om kunstmatig het succes van bestaande producten na te bootsen, in plaats van problemen op te lossen.

Er bestaan 3 soorten shiny rainbow monsters.

  1. Technologiemonsters

    Deze monsters forceren een bepaalde technologie in een product. Denk aan een conversation interface, virtual reality of een mobiele applicatie.
  2. Feature monsters

    Een video banner, een promotionele pop-up of een vaste header: allemaal trendy features die deze monsters proberen in te passen in een product.
  3. Copycat monsters

    Copycat monsters willen de UX van populaire digitale producten nabootsen door de UI te kopiëren.

Hoe brengen deze monsters schade toe?

Het lijkt een eenvoudige oplossing en een garantie op succes. Als het voor anderen werkt, waarom zou het dan niet voor jou werken? Helaas is UX geen universeel gegeven.

Trendy technologieën, features of UI staan niet zomaar garant voor een goede gebruikerservaring. Wil je ze gebruiken, dan moet dat een bewuste keuze zijn: je wil er een specifiek probleem voor een specifieke groep gebruikers mee oplossen.

Tenzij jouw parameters exact dezelfde zijn als die van de populaire producten, ontwerp je louter iets fancy’s, waar je gebruikers niet veel aan hebben.

Hoe spot je zulke monsters?

Iemand in het projectteam (klant, stakeholders, sales - eender wie betrokken is bij het creatieproces) hoor je typisch bij de start van het project zeggen: “Laat ons [naam fancy feature] in ons product verwerken!”

Hoe versla je shiny rainbow monsters?

Je beste wapen: definieer welk probleem je product precies moet oplossen. Interview, toptakenanalyse of observatie kan je helpen op het juiste probleem te bepalen. Hoe sneller het probleem duidelijk is en hoe duidelijker je het kan maken voor iedereen, hoe beter. Stelt iemand een trendy feature voor? Plaats het naast het probleem en bekijk hoe het feature het probleem helpt oplossen.

Je kan makkelijk nagaan of het idee potentieel heeft. Plaats het gewoon in een realistische context. Is een tabletapplicatie met een Tinder-achtige swipe functie voor gerechten een goed idee voor een restaurant? Bepaal de user journey, doe een rollenspel, valideer het prototype via gebruikersinterviews, observaties of reacties. Zo kan je snel bepalen of de gebruikers er iets aan hebben.

Nog een laatste trucje: durf ook aan te tonen hoe snel een trendy feature weer uit de mode gaat én hoeveel het kost om het te bouwen. Ben je van mening dat het feature overbodig is, blijf dan bij je standpunt. Het is immers jouw verantwoordelijkheid om een product te maken dat doet wat het moet doen. Geen product dat per se mee is met de laatste trends.

Lees verder

2 men looking at a wall with post-its
RPA vs AI (en hoe pas je beide toe?)
#RPA #AI #IT
IT'er aan laptop
4 belangrijke voordelen van nearshoring
#IT #nearshoring
Cartoon of 3 robots
Wat is RPA? Lees er alles over in ons RPA Glossary!
#RPA