Engineering

Industry 4.0: hoe word je een Factory of the Future?

Hoe zorgt een bedrijf ervoor dat het binnen vijf, tien of vijftien jaar nog steeds succesvol is? De fel begeerde ‘Factory of the Future’-award van Agoria meet zeven transformaties bij de deelnemers. AUSY-partner TE Connectivity legt uit hoe zij de verandering aangingen en zo al twee keer een award in de wacht sleepten. 

Luk Hiltrop, Plant Director bij TE Connectivity: “Wij hopen in 20/21 voor de derde keer deze award in de wacht te slepen. Voor ons is ‘Factory of the Future’ een road to operational excellence. Momenteel zijn wij als bedrijf goed bezig, maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit binnen 10 jaar nog zo is? Daarom bekijk ik het eerder in een adaptive dan in een flexible context: mensen staan centraal in deze oefening, niet de machines.”

Factory of the Future?

Agoria, de Belgische werkgeversorganisatie voor technologisch geïnspireerde bedrijven, dokterde samen met enkele partners een systeem uit om de competitiviteit van bedrijven te maximaliseren. Zeven transformaties zijn er in totaal nodig om de fel begeerde ‘Factory of the Future’-award in de wacht te slepen. Binnen deze zeven domeinen moet je telkens minimaal 80%. Maar het gaat breder dan dat, want ook Agoria gaat er vanuit dat de mens centraal staat.

Luk vult aan: “Je krijgt in het begin altijd weerstand bij verandering. Essentieel is om ondanks alles er toch vandaag mee te beginnen en niets uit te stellen. Je moet een sense of urgency creëren waardoor iedereen in het bedrijf ziet dat die verandering nodig is. Het begint bij één of enkele personen die dat doorhebben: zij kunnen jouw boodschap mee verkopen. Nadien dringt dat dan druppelsgewijs door bij de anderen.”

Er is geen ‘one size fits all’-oplossing. Elk bedrijf heeft andere noden, die binnen de zeven domeinen telkens specifiek worden belicht en aangepakt. Cruciaal is om op alle vlakken de efficiëntie te verhogen zonder de mensen uit het oog te verliezen. De grootste uitdaging voor ondernemingen is vaak de tijd nemen om je te laten inspireren door andere zaken.

“Wie niet vooruit gaat, gaat achteruit”

Onderzoek wijst uit dat een ‘Factory of the Future’ jobs creëert (+14% werkgelegenheid), de omzet & productiviteit stijgen en de investeringen toenemen (850 miljoen overall). De volgende stap binnen dit proces is om er een internationaal gegeven van te maken. Deze methodologie stopt niet aan de landsgrenzen, maar kan ook in andere Europese landen scoren. De bedoeling is om leernetwerken op te richten, waardoor de kennis verspreid wordt.

Al vijf jaar worden deze awards uitgereikt. In die tijd zijn 32 bedrijven er in geslaagd deze te winnen. Onder deze winnaars enkele AUSY-partners zoals Daikin, TE Connectivity, Rousselot … Afgelopen jaar slaagden 12 van de 28 bedrijven die deelnamen. 

“Uiteraard is het makkelijkste om te beginnen met de low hanging fruits te oogsten”, legt Luk uit. “Wij vieren ook de geslaagde veranderingen om iedereen te laten delen in het succes. Ons motto is ‘let people believe we’re a brilliant company’. We schalen ons dan ook niet toevallig aan een groeibriljant. We hebben inmiddels het hoogste level bereikt, maar ons doel is om nog beter te doen en de lat nog hoger te leggen. Als je niet meer vooruit gaat, ga je immers achteruit. Zo willen we de award dus voor de derde keer binnen rijven. Gezien de nieuwe Europese context van dit proces, kunnen we dan hopelijk binnenkort zeggen tegen bijvoorbeeld een Duits bedrijf ‘dat dit fabriekje uit Oostkamp 10 jaar geleden al een ‘Factory of the Future’ was (lacht).”

Lees verder

Technical drawing
Nog meer girlpower in Engineering: technisch tekenaar Dominique
#engineering #girlpower #drafting
HR manager
Girlpower in engineering: ervaart Amélie de genderkloof?
#womeninengineering
Stagiairs Olivier en Géo maken hun bachelorproef in onze tekenkamer
#Engineering #Career